تفاوت های بین مراکز رشد و شتاب دهنده در کارآفرینی چیست؟

تفاوت های بین مراکز رشد و شتاب دهنده ها در چیست؟

تفاوت بین شتاب‌ دهنده و مراکز رشد

شتاب دهنده در کارآفرینی (Accelerators) و مراکز رشدِ (Incubators) استارتاپ، هر کدام با روش خودشان به کارآفرینان در مسیر تبدیل شدن به شرکت‌های موفق کمک می‌کنند. با وجود اینکه این دو فرآیند، با یکدیگر تفاوت دارند، خیلی‌ها آنها را با هم اشتباه گرفته و در صحبت‌های خود به جای یکدیگر به‌کار می‌برند. در این مقاله می‌خواهیم درباره تفاوت بین شتاب‌ دهنده ها و مراکز رشد صحبت کنیم.

شتاب دهنده‌ یک استارتاپ چیست؟

شتاب دهنده ها برای مدت کوتاهی با استارتاپ‌ها کار می‌کنند.

واضح ترین تفاوت میان شتاب دهنده در کارآفرینی و مراکز رشد در چارچوب زمانی آنهاست. شتاب دهنده برای یک مدت‌ زمان کوتاه و مشخص، معمولا ۹۰ روز الی ۴ ماه، با استارتاپ‌ها کار می‌کند. هم‌چنین به استارتاپ‌ها میزان مشخصی سرمایه می‌دهند، غالبا چیزی حدود ۲۰،۰۰۰ دلار. شتاب دهنده ها معمولا در ازای سرمایه و راهنمایی چیزی ما بین ۳ الی ۸ درصد یا بیشتر از مالکیت شرکت شما را طلب می‌کنند. همان‌طور که در ادامه خواهید دید، همین ویژگی‌ها هستند که شتاب دهنده ها را ساختار یافته‌تر از مراکز رشد می‌کنند مسیر شتاب دهنده ها یک مسیر فراگیر در جهت رسیدن موفقیت نهایی نیست.

مرکز رشد یک استارتاپ چیست؟
هدف مرکز رشد و شتاب دهنده ها رشد و موفقیت استارتاپ‌های نوپا است.

مراکز رشد با دوره‌های منتورینگ (راهبری پرورشی) به مدت بیش از یک و نیم سال، تمرکز کمتری بر روی رشد داشته و هیچ هدف خاصی را برای شرکت به جز کسب موفقیت با سرعتی مناسب مد نظر ندارند. در حقیقت، هدف برخی از مراکز رشد ممکن است، آماده‌سازی شرکت شما برای یک برنامه‌ی شتاب دهنده باشد. مراکز رشد با وجود دارا بودن توان مالی، حق سهمی از شرکت شما برنمی‌دارند یا اگر حق سهمی داشته باشند بسیار ناچیز است، چرا که مانند شتاب دهنده ها سرمایه‌ی اولیه‌ای را وارد استارتاپ نمی‌کنند.

مزایای شتاب دهنده ها و مراکز رشد

مزایای شتاب دهنده ها و مراکز رشد

کار کردن با شتاب دهنده ها و مراکز رشد، مزایا و معایب خاص خود را دارد. برای شروع کار، مشاوره و راهنمایی از افراد با تجربه (راهبران) می‌تواند شما را از اشتباهاتی که استارتاپ‌تان را کاملا نابود کند باز دارد. هم شتاب دهنده ها و هم مراکز رشد امکان دستیابی به سرمایه‌هایی را فراهم می‌کند که جذب آنها به روش‌های دیگر امکان‌پذیر نیست، حال می‌تواند در طول راهبری و چه پس از آن باشد.

معایب شتاب دهنده ها و مراکز رشد

معایب شتاب دهنده ها و مراکز رشد
در برابر مزایای فراوان شتاب دهنده ها و مراکز رشد، معایبی نیز وجود دارد. برای مثال، وقتی شما فقط با تیم خود کار می‌کنید، روال‌ کاری و چشم‌انداز شرکت، تنها بر اساس نظر خود شماست. اما در همکاری با یک شتاب دهنده یا مرکز رشد، آنها می‌توانند نظرات خود را به شما تحمیل کنند و ایده‌ی شما را به جهتی تغییر دهند که تیم‌تان به طور کامل با آن موافق نیست.

چطور باید انتخاب کنید؟
انتخاب شتاب دهنده ها و مراکز رشد

تصمیم‌گیری برای انتخاب راهبر از یک شتاب دهنده یا مرکز رشد بسیار دشوار است. اول باید تصمیم بگیرید که آیا به راهنمایی، سرمایه یا سایر کمک‌هایی که آنها ارائه می‌دهند نیاز دارید؟ با وجود شتاب دهنده ها و مراکز رشد فراوان، شما گزینه‌های زیادی را برای یافتن شتاب دهنده یا مرکز رشدی که مناسب شرکت شما باشد پیش رو دارید. با این حال، شتاب دهنده یا مرکز رشد ممکن است برای استارتاپ شما گزینه‌ی درستی نباشد. مثلا، اگر شما فقط به دنبال سرمایه هستید، ممکن است بهتر باشد که به یک کارشناس برای کمک به جذب سرمایه رجوع کنید.

منبع: ‌آکادمی بال پرواز