معرفی ۱۸۰ روش بازاریابی

بازاریابی فعالیت‌هایی است که یک شرکت برای ارتقاء خرید یا فروش یک محصول یا خدمات انجام می‌دهد، شامل تبلیغات، فروش و تحویل محصولات به مصرف‌کنندگان یا مشاغل دیگر است. برخی از بازاریابی‌ها توسط نمایندگان و یا نمایندگی از یک شرکت انجام می‌شود. متخصصانی که در این بخش‌ها و ارتقاء یک شرکت کار می‌کنند به دنبال جلب‌توجه مخاطبان بالقوه کلیدی از طریق تبلیغات هستند.

تبلیغات برای مخاطبان خاص مورد هدف قرار می‌گیرد و ممکن است شامل تأییدیه های مشهور،

عبارات جذاب یا شعارها، بسته‌بندی خاطره‌انگیز یا طرح‌های گرافیکی و قرار گرفتن در معرض کلی رسانه‌ها باشد.

در این مقاله به شناخت انواع بازاریابی می‌پردازیم.

۱ – بازاریابی فردی : (Account Based Marketing)

نوع فردی، یک استراتژی جایگزین B2B است که مشتریانی را که دارای نوع خاصی از حساب هستند، هدف قرار می‌دهد. نوع مبتنی بر حساب (ABM)، همچنین به‌عنوان نوع حساب کاربری کلیدی نیز شناخته می‌شود، یک رویکرد استراتژیک برای نوع تجاری است که مبتنی بر آگاهی از حساب است که در آن‌یک سازمان با حساب مشتری ارتباط برقرار می‌کند. نوع مبتنی بر حساب به‌طورمعمول در سازمان‌های فروش در سطح سازمانی به‌کار می‌رود.

۲- بازاریابی همکاری در فروش: (Affiliate Marketing)
دومین نوع از انواع بازاریابی (افلیت مارکتینگ ) همان همکاری در فروش یا بازاریابی پورسانتی می باشد. در این روش بازاریابی برای برند، وب سایت، محصول و یا خدمات شخص دیگری انجام می گیرد و در ازای انجام این بازاریابی در صورت به نتیجه رسیدن به شخص بازاریاب پورسانت تعلق می گیرد. پرداخت بر اساس عملکرد برآورد می‌شود. هرچه همکاری در فروش موفق‌تر باشد، سهم و پورسانت بیشتری نیز دریافت میکند.

۳ – بازاریابی چابک: (Agile Marketing)
از روش‌هایی استفاده می‌شود که بازاریابی را به‌صورت سریع‌تر ارائه داده و درآمد بیشتری کسب می‌شود. نوع چابک در مورد باز بودن، پذیرش و پاسخگو بودن با تغییر استراتژی بازاریابی است. همان‌طور که از نام آن پیداست این نوع بازاریابی در مورد انعطاف‌پذیری و عدم پایبندی به یک برنامه سفت‌ و سخت ارائه می‌شود.

۴ – بازاریابی محاسباتی: (Computational Marketing)
نوع محاسباتی با استفاده از فناوری رایانه‌ای، نوعی کارآمدتر را نشان می‌دهد. دارای اطلاعاتی در مورد مشتریان است که می‌توانند از رایانه برای مطابقت با افراد مناسب با کمپین بازاریابی به شکل مناسب استفاده کنند. ازنظر تئوری، عالی به نظر می‌رسد. آنها می‌توانند به اطلاعات زیادی در مورد برخی افراد دسترسی پیدا کنند.

۵ – بازاریابی اکتسابی (Acquisition Marketing)
این یک تاکتیک است که تنها هدف این است که مشتریان یا مشتری‌های جدید را به یک تجارت بیاورید. هدف نهایی ایجاد استراتژی نوع اکتسابی است که به‌صورت خودکار اجرا می‌شود.

۶ – بازاریابی پیوسته (Affinity Marketing)
با عنوان نوع مشارکتی شناخته می‌شود، تمایل به ایجاد مشارکت استراتژیک و سودمند دو طرفه دارد.

۷ – بازاریابی اتحاد (Alliance Marketing)
نوع اتحاد همانند نوع پیوسته یا مشارکتی، در مورد دو تجارت است که با همدیگر همکاری می‌کنند. تفاوت نوع اتحاد در این است که این همکاری عمیق‌تر انجام می‌شود.

۸ – بازاریابی کمینی (Ambush Marketing)
مشاغلی که از نوع کمینی استفاده می‌کنند، سعی خواهند کرد محصولات یا خدمات خود را با رویدادی که قبلاً حامی مالی رسمی داشته باشد، مرتبط کنند. همان‌طور که از نام این نوع بازاریابی پیداست، شرکت‌ها از این تاکتیک کم‌هزینه برای کمین کردن رویدادها و رقابت در معرض دید رقبا استفاده می‌کنند.

۹ – بازاریابی مقاله‌ای (Article Marketing)
نوع مقاله‌ای به‌صورت تبلیغاتی است که درباره مشاغل مقاله می‌نویسند و سپس به‌صورت استراتژیک این مقالات در اینترنت قرار می‌گیرد. مقالات باید در مورد موضوعات مرتبط با صنعت شما باشند.

۱۰ – بازاریابی افزوده (Augmented Marketing)
دهمین نوع از نوع افزوده ایده اضافه کردن ارزش به یک پیشنهاد است، از طریق یک پیشنهاد اضافی و ابتکاری ارائه می‌شود. کلمه “Augmented” به معنای “بزرگ‌تر شدن در اندازه یا ارزش” است. بنابراین با ایجاد مزایای اضافی، نوع افزوده شانس فروش را افزایش می‌دهد.

۱۱ – بازاریابی رفتاری (Behavioral Marketing)
نوع رفتاری برای مشتریانی است که خودکار هستند اما بااین‌وجود بر اساس رفتار آنها همه چیز انجام می‌شود. این یک استراتژی برای نوع آنلاین است.

۱۲ – بازاریابی زیر خط (Below the Line Marketing)
در نوع زیرخط بازاریابی هدفمند است که از رسانه‌های جمعی استفاده نمی‌کند (بنابراین چیزهایی مانند تلویزیون، رادیو، رسانه‌های اجتماعی و موارد مشابه که به‌طور گسترده مصرف می‌شوند را در نظر ندارد).

۱۳ – بازاریابی بالای خط (Above the Line Marketing)
نوع بالای خط از رسانه‌های جمعی برای مخاطبان گسترده استفاده می‌کند. این برعکس نوع زیرخط [شماره ۱۲]، و خاص و هدفمند است. قدرت بالای نوع خطی دستیابی بالقوه است.

۱۴ – بازاریابی کلاه سیاه (Black Hat Marketing)
نوع کلاه‌سیاه اصطلاح کلی برای تاکتیک‌های سئو غیراخلاقی است. Google قبل از تصمیم‌گیری در مورد رتبه‌بندی مکان، وب سایت‌ها را بر اساس معیارهای خاص تجزیه‌وتحلیل می‌کند. روش‌های تقلب در سیستم وجود دارد، اما انجام این کار می‌تواند روی تجارت شما ریسک بالایی داشته باشد. ارزشش را ندارد. هر لحظه رتبه به‌دست آمده ممکن است از دست برود؛ ضمناً اگر Google متوجه این موضوع شود، باید انتظار داشته باشید که وب سایت شما از طرف گوگل جریمه یا به اصطلاح (پنالتی) شود.

۱۵ – بازاریابی برند (Brand Marketing)
نوع برند مفهوم یک هویت [و نه یک محصول یا خدمات] است. بیشتر مشاغل می‌دانند که بایدجایگاه برند خود را بیابند و برای معرفی برند خود برنامه ریزی کنند. آنها باید درک کنند که برای چه برندی تلاش می‌کنند، USP هایشان چیست و برداشت شرکتشان چیست. بنابراین این گونه برند سازی خواهند کرد.

۱۶ – بازاریابی خشت و ملات (Brick And Mortar Marketing)
نوع خشت و ملات یک نوع بازاریابی است که در یک فروشگاه به‌صورت خرده‌فروشی وجود دارد.

۱۷ – بازاریابی تجاری (Business Marketing)
نوع تجاری زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از شرکت‌ها کالا یا خدماتی را به شرکت دیگر عرضه کند و به‌صورت تجاری عمل کند.

۱۸ – بازاریابی متقاعدسازی یا اقناعی (Persuasive Marketing)
به نوعی اختصاص داده‌شده است که به‌طور خاص به مصرف‌کنندگان خواهد پرداخت و با رویکردهایی که اعمال می‌کند سبب متقاعد کردن خریداران خواهد شد.

۱۹ – بازاریابی مردمی یا همهمه‌ای (People Marketing)
یک استراتژی نوع B2B است که تشخیص می‌دهد، در حقیقت، شرکت‌ها [به عنوان نهادهای] نیستند که آنچه را که می‌خواهید بفروشید، خریداری کنند. این نوع بر روی گرو ه های مردمی متمرکز می‌شود.

۲۰ – بازاریابی کلامی (Buzz Marketing)
نوع کلامی نوعی است که به دنبال القاء هیجان و پیش‌بینی در مورد یک محصول است. بازاریابی کانال (Channel Marketing)

۲۱ – بازاریابی مرکز تماس (Call Center Marketing)
بیست و یکمین نوع از انواع بازاریابی که به آن میپردازیم بازرایابی مکز تماس می باشد. نوع مرکز تماس هنگامی اتفاق می افتد که یک شرکت تجاری به یک شرکت متخصص [یک مرکز تماس] اجازه تماس تلفنی را صادر کند و محصولات یا خدمات را به بازار عرضه تا تماس های موردنظر ارائه شوند.

۲۲ – بازاریابی کنشی (Action Marketing)
این نامی است که به هر نوع آنلاین داده می شود که باعث می شود شخصی یک اقدام خاص را انجام دهد. ما در مورد هر بنر ، کپی یا گرافیک صحبت می کنیم . [مانند دانلود PDF ، عضویت در یک خبرنامه یا کلیک روی پیوند] که به صورت کنشی انجام می گیرد.

۲۳ – بازاریابی کاتالوگ (Catalogue Marketing)
نوع کاتالوگ به صورت عملی در فروشگاه ها انجام می گیرد و برای نمایش محصولات یا خدمات است. این نوعی بازاریابی مستقیم [شماره ۴۸] است که محبوب ترین نوع برای خرده فروشان است. نوع کاتالوگ ممکن است یک شکلی قدیمی از بازاریابی به نظر برسد ، اما ، با کمال تعجب ، تحقیقات نشان می دهد که مردم هنوز دوست دارند از طریق یک کاتالوگ بتوانند آنچه می خواهند را مشاهده کنند.

۲۴ – بازاریابی سببی ( Cause Marketing)
نوع سببی این است که نوعی دیدگاه خیرخواهانه یا الهام‌بخش را به یک محصول، خدمات یا برند ارائه می‌دهد. این نوع هم به تجارت و هم مشتریانش اهمیت می‌دهد.

۲۵ – بازاریابی سلیبریتی (Celebrity Marketing)
یکی دیگر از انواع بازاریابی نوع سلیبریتی است که با تأیید بر روی محصول، و استفاده از کسانی که در جهان مشهور هستند، انجام می‌پذیرد. از افراد مشهور استفاده می‌شود تا برندی را تبلیغ کنند، این‌گونه است که مصرف‌کنندگان می‌توانند با ارتباط و شناختن فرد موردنظر بیشتر به برند مربوطه اعتماد کنند. این نوع نشان می‌دهد که شما دارای یک تجارت بدون چهره نیستید. جالب است که بدانید، اگرچه این تاکتیک به‌عنوان بازاریابی سلیبریتی شناخته می‌شود، اما محصول حتماً نیاز به حمایت یک سوپر ستاره معروف ندارد. “سلیبریتی” فقط باید شخصی باشد که برای مخاطبان هدف شناخته‌شده باشد.

۲۶ – بازاریابی کانال (Channel Marketing)
نوع کانال یک استراتژی است که به محصولات یا خدمات کمک می‌کند تا با روشی سریع‌تر و کارآمدتر به مصرف‌کننده برسند. در تجارت، “کانال” تمام فعالیت‌ها و افراد درگیر تولید و مصرف هستند. این موارد تولیدکنندگان، عمده‌فروشان، توزیع‌کنندگان، خرده‌فروشان، بازاریابان را تحت سلطه خود دارد.

۲۷ – بازاریابی از راه دور (Close Range Marketing)
برندهایی که نوع از راه دور را دوست دارند از Wi-Fi یا بلوتوث برای ارسال پیام‌های تبلیغاتی به تلفن‌های هوشمند یا رایانه‌های لوحی استفاده می‌کنند. معمولاً یک تجربه درون فروشگاهی است. همچنین به‌عنوان نوع مجاورت [شماره ۱۲۳] شناخته می‌شود، بازاریابی از راه دور یک استراتژی بسیار مدرن است.

۲۸ – بازاریابی حلقه بسته (Closed Loop Marketing)
نوع حلقه بسته از اطلاعات و داده‌های عملکردی برای تولید استراتژی‌های بازاریابی استفاده می‌کند.

۲۹ – بازاریابی ابری (Cloud Marketing)
نوع ابری با استفاده از تمام ابزارهای مدرن در اینترنت برای ارتباط مداوم و بازاریابی به مشتریان صورت می گیرد. امروزه ، شرکت ها قادر به ارسال پیام بازاریابی یکسان در مکان های مختلف هستند. بنابراین ممکن است یک تبلیغ آگهی را در یک ایمیل ، یک وب سایت ، توییتر ، یوتیوب یا در فیس بوک خود مشاهده کنید.

۳۰ – بازاریابی عمومی یا همگانی (Communal Marketing)
نوع عمومی هنگامی رخ می دهد که یک تجارت از تبلیغات مشتریان درباره یک محصول در تبلیغات خود استفاده می کند. این نوعی است که هدف آن ایجاد پیوند عمیق تر بین تجارت و مشتریان است. این نوع بسیار اهمیت دارد زیرا افراد واقعی هستند.

هنگامی که آنها در مورد تجربیات خود صحبت می کنند ، این امر به غیر مشتریان کمک می کند تا محصول را راحت تر بشناسند. آنها می توانند تجربیات و احساسات خود را درباره محصول مورد نظر به اشتراک بگذارند.

۳۱ – بازاریابی جامعه یا گروه اجتماعی (Community Marketing)
نوع جامعه ای ، که روی مشتری موجود متمرکز باشد (بر خلاف مشتریان جدید). گاهی اوقات به عنوان نوع وفاداری [شماره ۸۸] شناخته می شود ، بازاریابی در جامعه مفید است زیرا هزینه نگهداری مشتری همیشه ارزان تر از هزینه دستیابی به یک مشتری جدید خواهد بود.

۳۲ – بازاریابی متمرکز (Computational Marketing)
نوع متمرکز زمانی رخ می دهد که یک شرکت محصولی را بطور خاص برای یک بازار کاملاً خوب تعریف کرده باشد.

۳۳ – بازاریابی مصرف کننده (Consumer Marketing)
نوع مستقیم یا مصرف کننده به مشتری ربط دارد. کاملاً ساده است ، رایج ترین نوع بازاریابی است.

۳۴ – بازاریابی محتوا (Content Marketing)
نوع محتوا به معنای ایجاد و تولید محتوا با هدف حرکت مثبت است. برای این کار حتماً باید یک استراتژی بازاریابی محتوا داشته باشید چون این یک استراتژی بلند مدت است. به جای تمرکز بر فروش ، نوع محتوا ابتدا باید ارزش محصول را به مخاطبان هدف برساند و نشان دادن یک برند را تقویت می کند و رابطه بین تجارت و مصرف کننده را تغذیه می کند.

۳۵ – بازاریابی متنی یا مفهومی (Contextual Marketing)
نوع متنی ، استراتژی شخصی سازی برای محتوای نوع آنلاین است و یک کاربر ، بر اساس متن با محصول آشنا خواهد شد.

۳۶ – بازاریابی مکالمه (Conversational Marketing)
نوع مکالمه ای حول صحبت با مردم می چرخد. شرکت های هوشمند می دانند هنگامی که یک تجارت رابطه خوبی با مخاطبان هدف خود داشته باشد ، فروش آسان تر است. در نهایت ، وقتی احساس می کنیم که می توانیم مستقیم از برند صحبت کنیم ، این مورد خوب نشان داده می شود. نوع مکالمه ای به دلیل دوطرفه بودن اینترنت ، خود را به تجارت مدرن رسانده است.

۳۷ – بازاریابی نرخ تبدیل (Conversion Rate Marketing)
نوع نرخ تبدیل شکلی از بازاریابی است که با توجه به پول درآمدی که [از نرخ تبدیل] دارد ارزیابی می شود. مزیت نوع نرخ تبدیل این است که بسیار صادقانه عمل می کند.

۳۸ – بازاریابی مشارکتی ( Cooperative Marketing)
نوع مشارکتی زمانی اتفاق می افتد که ۲ یا چند شرکت برای فروش یک محصول یا خدمات شرکت کنند. این همکاری می تواند از جهات مختلفی اتفاق بیفتد. البته ممکن است چندین شرکت برای فروش یک کالا توافق کنند.

۳۹ – بازاریابی شرکتی (Corporate Marketing)
نوع شرکتی مربوط به بازاریابی [و مدیریت] برند است. نوع شرکتی بیشتر درباره تفسیر سطح بالا از یک برند در ارتباط با نحوه فروش یک محصول یا خدمات فردی صحبت می‌کند.

۴۰ – بازاریابی متقابل (Cross Media Marketing)
نوع متقابل رسانه‌ای به قرار دادن پیام بازاریابی در مقابل مشتری به اشکال مختلف اشاره دارد. معمولاً این یعنی چاپ، ایمیل، موبایل و آنلاین شدن. چالش بازاریابان این است که همه ما روزانه با تبلیغات غرق می‌شویم. هدف نوع متقابل رسانه‌ای این است که به طور مداوم مشتری را به‌دست آورد و نام یا محصول شرکت را در مقابل آنها قرار دهد [بدون اینکه آزار دهنده یا تهاجمی باشد].

۴۱ – بازاریابی فرهنگی (Cultural Marketing)
نوع فرهنگی، که به طور خاص به یک فرهنگ خاص یا جمعیتی اختصاص داده‌شده است. این مؤثرترین نوع تقسیم بازاریابی است. نوع فرهنگی همچنین به نوع تنوع  نوع قومییا نوع چند فرهنگی معروف است.

۴۲ – بازاریابی داده (Data Marketing)
نوع داده با استفاده از مجموعه‌های زیادی از داده‌ها برای بهبود صحت و اثربخشی فعالیت‌های بازاریابی انجام می‌شود. شبیه به نوع بانک اطلاعاتی [شماره ۴۳] است، اما نوع داده‌ها بیشتر بر الگوهای رفتاری تأکید می‌کند.

۴۳ – بازاریابی بانک اطلاعاتی (Database Marketing)
نوع بانک اطلاعاتی فرایند جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مشتری، برای اجرای استراتژی های بازاریابی است که درآمدزا باشد. یک تجارت می تواند از یک بانک اطلاعاتی مشتریان [یا مشتریان بالقوه] برای بخش بندی مخاطبان خود و ایجاد پیام های نوع شخصی استفاده کند.

۴۴ – دی مارکتینگ یا گریزی (De-Marketing)
هر چند به نظر می رسد عجیب است ، گاهی اوقات شرکت ها برای کاهش تقاضا یا محدود کردن رشد ، پیشنهادات و تبلیغات خاصی را به بازار عرضه می کنند. به طور معمول ، این اتفاق در یک محیط خرده فروشی رخ می دهد.

۴۵ – بازاریابی دفاعی (Defensive Marketing)

نوع دفاعی ، که برای محافظت از موقعیت یک شرکت در یک بازار طراحی شده است. شاید یک استارتاپ نیاز به رشد داشته باشد. یا یک تجارت نوآورانه محصولی شگفت انگیز با USP درخشان توسعه داده است. ممکن است یک شرکت شاهد ظهور رقیب جدیدی باشد.

۴۶ – بازاریابی دیفرانسیل ( Differential Marketing)

نوع دیفرانسیل هر استراتژی بازاریابی است که برای هدف قرار دادن بیش از یک مخاطب ترسیم می شود. متغیر می تواند قیمت ، تجربه مشتری یا حتی خود محصول باشد.

۴۷ – بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing)
نوع دیجیتال ، که از فناوری دیجیتال مانند وب سایت ، تلویزیون ، تلفن هوشمند ، تبلت ، بیلبورد و تبلیغات نمایشگر استفاده می کند.

۴۸ – بازاریابی مستقیم (Direct Marketing)
نوع مستقیم از طیف وسیعی از رسانه برای فروش محصولات یا خدمات مستقیماً به مصرف کنندگان استفاده می کند [برخلاف فروش از طریق یک خرده فروش].

۴۹ – بازاریابی پستی مستقیم ( Direct Mail Marketing)
نوع مستقیم از طریق پست و نامه ها با مخاطبان ارتباط برقرار می کند. شرکت ها معمولاً تبلیغات بازاریابی را به یک جمعیت خاص ارسال می کنند.

۵۰ – بازاریابی مختل کننده (Disruptive Marketing)
نوع مختل کننده، همه چیز در جستجوی دیدگاهی جدید و بهتر برای یک محصول است، یا از انطباق یک استراتژی بازاریابی، تغییر یک محصول یا ایجاد موارد خلاقانه استفاده می شود و این در حالی است که صنعت را کاملاً تغییر می دهد.

۵۱ – بازاریابی متنوع (Diversity Marketing)
نوع متنوع بیشتر به عنوان نوع فرهنگی، نوع قومی [شماره ۵۸] یا نوع چند فرهنگی شناخته می شود.

۵۲ – بازاریابی خانه به خانه (Door-To-Door Marketing)
نوع خانه به خانه ، تکنیک رفتن از یک خانه به خانه دیگر ، برای گزیده ای از یک محصول یا خدمات است.

۵۳ – بازاریابی قطره‌ای (Drip Marketing)
نوع قطره‌ای مجموعه‌ای از ایمیل‌های تبلیغاتی تعیین‌شده را به لیست ایمیل ها[تبلیغات یک محصول یا خدمات] ارسال می‌کند. این اساساً نوع ایمیل خودکار است

۵۴ – بازاریابی تجارت الکترونیکی (Ecommerce Marketing)
همه‌چیز در مورد افزایش آگاهی از مارک و موجودی یک فروشگاه اینترنتی است. نوع تجارت الکترونیکی می‌تواند به‌صورت آنلاین و آفلاین انجام شود.

۵۵ – بازاریابی ایمیل (Email Marketing)
این نوع بازاریابی از طریق ایمیل زمانی است که با اسفاده از ایمیل با مشتریان ارتباط برقرار کرده و تبلیغ می‌کنید. شرکت‌ها به‌طور معمول دارای لیست ایمیل از مشتریان و نتایج بالقوه هستند. ایمیل به برقراری و حفظ روابط کمک می‌کند تا معاملات انجام شود.

۵۶ – بازاریابی کارمندان یا داخلی (Employee Marketing)
شرکت‌ها فقط نباید روی کمیته‌های خارجی تمرکز کنند. کارمندان مشتری بالقوه و سفیران برند هستند، به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها دارای تخفیف و بسته‌های مزایای کارمندان هستند.

۵۷ – بازاریابی کارآفرینی یا نیش مارکتینگ (Entrepreneurial Marketing)
نوع کارآفرینی مربوط به افرادی است که استراتژی‌های اصلی بازاریابی را اجرا می‌کنند. نوع کارآفرینی بیشتر در مورد داشتن یک طرز فکر خاص از اجرای هر استراتژی خاص است. شروع یک کار دشوار است، بنابراین کارآفرینان باید سعی کنند تا حد ممکن مسافت پیموده شده از بازاریابی خود را به درستی طی کنند. نیاز به نوع کارآفرینی معمولاً از ضرورت بازاریابی برای شرکت‌ها است. کارآفرینان از تیم‌های بزرگ بازاریابی یا بودجه‌های کلانی برخوردار نیستند. در عوض، آنها باید سعی کنند با روش‌های نوآورانه، نتایج موردنیاز خود را به‌دست آورند.

۵۸ – بازاریابی قومی (Ethnic Marketing)
نوع قومی ناشی از درک این مسئله است که همه ما یکسان نیستیم. به عبارت دیگر، همه ما فرد خاصی هستیم که با استفاده از پیام‌های بازاریابی می‌توانیم با افراد و جوامع دیگر ارتباط برقرار کنیم. اما اگر یک تجارت بتواند مخاطبان خود را به شکل جمعی به‌دست آورد، می‌تواند پیام‌های بازاریابی را ایجاد کند که مؤثرتر باشد. همچنین به‌عنوان نوع فرهنگی ، نوع متنوع یا نوع چند فرهنگی شناخته می‌شود.

۵۹ – بازاریابی تبلیغی،ترویجی (Evangelism Marketing)
اگر یک تجارت بتواند مشتریانی ایجاد کند که داوطلبانه طرفداران برند شوند، می‌تواند نوع تبلیغی را انجام دهد. اینکه مشتری از برند کاملاً رضایت داشته باشد و در مورد برندی خاص شروع به صحبت کردن کند، در آینده مصرف‌کنندگان بیشتری جذب این برند می‌شوند.

۶۰ – بازاریابی رویدادی (Event Marketing)
نوع رویداد زمانی است که یک کسب و کار برای افزایش آگاهی از برند و افزایش فروش، اقداماتی را در یک رویداد یا گردهمایی خاص انجام می‌دهد.

۶۱ – بازاریابی اعزامی یا برق آسا (Experiential Marketing)
نوع اعزامی مفهوم بازاریابی برای رشد را توصیف می‌کند. یک نوع ریسک‌پذیری است. گر یک تجارت می‌خواهد به یک بازار جدید منتقل شود، برای دستیابی به اهداف خود باید از نوع اعزامی استفاده کند.

۶۲ – بازاریابی تجربی (Experiential Marketing)
نوع تجربی عبارت است از بازاریابی یک برند، محصول یا خدمات از طریق نوعی تجربه همه‌جانبه و این یک نوع قدرتمند و بسیار مؤثر است زیرا رویدادهای تجربی به‌طور مستقیم با مردم درگیر می‌شوند. تجربیات خوب به‌یادماندنی است.

۶۳ – بازاریابی فیس‌بوک (Facebook Marketing)
نوع فیس‌بوک، که در بستر رسانه‌های اجتماعی فیس‌بوک صورت می‌گیرد. این شکل از بازاریابی می‌تواند بسیار پرسود باشد زیرا فیس‌بوک حدود ۱٫۷۹ میلیارد کاربر فعال دارد.

۶۴ – بازاریابی میدانی (Field Marketing)
نوع میدانی آینده‌نگری یک شرکت را نشان می‌دهد. یک رشته بازاریابی مستقیم است . می‌تواند به معنای توزیع بروشورها به عموم مردم در یک مرکز خرید باشد. اما همچنین ممکن است در ارتباط با مشتریان مشاغل عادی در دفتر مرکزی آن شرکت‌ها انجام شود. متخصصان نوع میدانی غالباً خود را متخصص در یک منطقه خاص (یا “زمینه”) می‌یابند.

۶۵ – بازاریابی رو در رو یا پایدار (Flanking Marketing)
نوع پایدار، که هدف آن جذب بخش‌هایی از بازار است که به خوبی از رقابت موجود برخوردار نیستند. ایده این است که یک تجارت منطقه‌ای از بازاریابی را پیدا کند که به نظر می‌رسد برای رقیب از اهمیت کمی برخوردار است. سپس خود را به بازار عرضه می‌کند تا بتواند رقابت را جابجا کند.

۶۶ – بازاریابی نمونه رایگان (Free Sample Marketing)
نوع نمونه رایگان حول محور دادن بخشی از کالای خدماتی و یا تست یک محصول با هزینه صفر و با هدف فروش بیشتر در آینده می‌چرخد. به طور معمول، نوع نمونه رایگان با مواد غذایی اجرا می‌شود.

۶۷ – بازاریابی فریبی (Freebie Marketing)
نوع فریبی شبیه به نوع نمونه رایگان است اما در مورد غذا کمتر اجرا می‌شود و تاکتیکی‌تر عمل می‌کند. اما می‌توانیم در مورد کتاب‌های الکترونیکی، جلسات استراتژی از طریق تلفن، محصولات ارزان قیمت، عضویت در باشگاه‌ها و انواع موارد مشابه صحبت کنیم، تا زمانی که دستور کار این باشد که درنهایت محصول دیگر را بفروشیم.

۶۸ – بازاریابی جغرافیایی (Geographic Marketing)
نوع جغرافیایی (یا جغرافیایی بازاریابی) شامل ترکیب اطلاعات جغرافیایی در یک کمپین بازاریابی است. اگر یک تجارت از طریق جمع‌آوری داده‌ها بداند که اکثر مشتری‌ها در یک شهر خاص زندگی می‌کنند، می‌تواند مستقیماً در اختیار آنها قرار دهد. ازآنجاکه این مبتنی بر حقایق و آمار است، نوع جغرافیایی به کاهش خطر عدم موفقیت کمپین‌ها کمک می‌کند.

۶۹ – بازاریابی جهانی ( Global Marketing)
نوع جهانی صرفاً نوعی در سطح بین‌المللی است. اکنون، با دسترسی گسترده به اینترنت، بازاریابی جهانی دیگر تنها برای شرکت‌های بزرگ نیست. این کاری است که می‌توانید به راحتی در خانه خود انجام دهید.

۷۰ – بازاریابی کالا (Goods Marketing)
شرکت‌ها از نوع کالاها برای افزایش فروش یک کالا خاص استفاده می‌کنند. این نوع به‌طورکلی می‌تواند به دو بخش تقسیم شود: شرکت‌ها، محصولات یا خدمات موردنظر را می‌فروشند. به همین ترتیب، استراتژی‌های بازاریابی آنها به همین ترتیب تغییر می‌کنند.

۷۱ – بازاریابی سبز ( Green Marketing)
نوع سبز از دیدگاهی سازگار با محیط زیست برای تبلیغ یک برند یا محصول استفاده می‌کند. امروزه، اگر محصولی “سبز” تلقی می‌شود، مزیت فروش قابل‌توجهی به صاحب محصول می‌دهد. اما نوع سبز فقط به این نکته توجه نمی‌کند که محصولات آیا با محیط‌ زیست سازگار هستند و یا سازگار نیستند. نوع سبز مربوط به موقعیت‌یابی برند است.

۷۲ – بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing)
نوع چریکی بازاریابی یک برند، محصول یا خدمات را به روشی خلاقانه و غیر متعارف انجام می‌دهد. یک کمپین بازاریابی موفقیت‌آمیز چریکی جالب، شگفت‌آور و به‌یادماندنی خواهد بود. در صورت اجرای درست این نوع بازاریابی به نتایج فوق العادی ای دست پیدا خواهید کرد. در واقع می توان گفت در بین انواع بازاریابی روش بازاریابی چریکی یکی از استراتژی های کاربردی برای شرکت های بزرگ محسوب می شود. برای نمونه می توان به بازریابی چریکی بین دو شرکت خودرو سازی بزرگ مرسدس بنز و MBW و یا شرکت های نوشابه سازی پپسی و کوکا کولا اشاره کرد.

۷۳ – بازاریابی افقی (Horizontal Marketing)
نوع افقی وقتی اتفاق می افتد که یک شرکت تجاری با یک شرکت دیگر که در یک حوزه مرتبط فعالیت می‌کنند، برای بازاریابی یک محصول یا خدمات، همکاری کند. با همکاری و جمع آوری منابع، ایده این است که مخاطبان گسترده‌ای را جذب کرده و از پتانسیل درآمدی حداکثر استفاده کنند.

۷۴ – بازاریابی اومانیستی یا انسان دوستانه (Humanistic Marketing)
نوع انسان گرایانه بازاریابی است که به نیازهای معمولی انسان برای ارزش‌ها و احساسات خاص متوسل می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، بازاریابی که میل ما به عشق، نوع‌دوستی، دانش، دلسوزی، صداقت، همدلی، احترام، اعتماد و عدالت را هدف قرار می‌دهد.

۷۵ – بازاریابی ورودی (inbound Marketing)
نوع ورودی یک استراتژی است که برجذب مشتری برای یافتن و ارتباط با شما متمرکز است، نه برعکس. استراتژی اصلی نوع ورودی، بهینه‌سازی موتور جستجو است. اگر درنتیجه جستجو برای یک کلمه کلیدی با ارزش تجاری رتبه بندی خوبی کسب کنید، حتی در هنگام خواب، ترافیک [رخدادهای احتمالی] مربوط به وب سایت خود را به‌صورت خودکارمی توانید جذب می‌کنید.

۷۶ – بازاریابی صنعتی (industrial Marketing)
نوع صنعتی زمانی اتفاق می‌افتد که یک تجارت تلاش می‌کند محصولات یا خدمات صنعتی را به شرکت دیگری بفروشد.

۷۷ – بازاریابی مؤثر یا اینفلوئنسر مارکتینگ (influencer Marketing)
نوع موثر شرح مفهوم بازاریابی چیزی به مخاطب خاص است، افرادی که تا حدودی از مخاطب خاص تأثیر می‌پذیرند، این نوع بر روی آنها بسیار مؤثر است. یک فرد تأثیرگذار می‌تواند یک فرد مشهور، شخصی باسابقه فروش قوی، نویسنده مشهور یا شخصی باشد که دارای رسانه‌های اجتماعی زیادی است. صرف نظر از اینکه با برقراری ارتباط با یک تأثیرگذار، می‌توانید از موقعیت آنها استفاده کنید و به سرعت برند خود را رشد دهید.

۷۸ – بازاریابی اطلاعاتی (informational Marketing)
نوع اطلاعاتی دقیقاً توضیح می‌دهد که یک محصول دارای چه نوع اطلاعاتی است. مزایای آن چیست و چرا باید این محصول را خریداری و یا انتخاب کنید. نوع اطلاعاتی به معنای درک این موضوع است که ممکن است مخاطبان هدف در صورت خرید آن محصول به اطلاعات مورد نیاز نیز دست پیدا کنند.

۷۹ – بازاریابی درون بازی ( in-game Marketing)
نوع درون بازی تاکتیک تبلیغ چیزی در داخل یک بازی است. بنابراین شرکت‌ها می‌توانند با مکانی که در آن تبلیغات و فیلم‌ها قرار می‌گیرند، بسیار سرگرم شوند.

۸۰ – بازاریابی درون فروشگاهی (in-Store Marketing)
نوع درون فروشگاهی، که در یک فروشگاه به‌صورت خرده‌ فروشی صورت می‌گیرد. همچنین نام دیگری برای نوع خریداران است.

۸۱ – بازاریابی یکپارچه (integrated Marketing)
نوع یکپارچه استراتژی تلاش برای ایجاد تجربه‌ای یکپارچه برای مصرف‌کننده است، صرف‌نظر از اینکه چگونه آنها با یک برند در تعامل هستند. به‌عبارت‌دیگر، هیچ کسب و کاری نباید تنها وب‌سایت داشته باشد . بلکه باید شکلی خاص به نظر برسد و با استفاده از انواع بازاریابی یک کمپین بازاریابی نیز در کنار آن وجود داشته باشد تا به نتایج بهتری دست پیدا کنیم.

۸۲ – بازاریابی تعاملی (interactive Marketing)
نوع تعاملی هر شکلی از بازاریابی است که می‌تواند هنگام انجام یک عمل خاص، برانگیخته شود و باعث ایجاد تعاملات مؤثری شود.

۸۳ – بازاریابی بین‌المللی (international Marketing)
نوع بین‌المللی همان‌طور که تصور می‌کنید بازاریابی یک محصول یا خدمات در کشورهای مختلف است. برخی از محصولات یا خدمات فقط برای فروش محلی طراحی‌شده‌اند، اما برخی دیگر می‌توانند در هر نقطه به بازار جهانی عرضه شوند.

۸۴ – بازاریابی اینترنتی (internet Marketing)
در دنیای امروز رایج است، نوع اینترنتی انواع بازاریابی است که به‌صورت آنلاین انجام می‌شود. یک دوره گسترده است، زیرا طیف گسترده‌ای از انواع بازاریابی، مانند محتوا، SEO، PPC و ایمیل مارکتینگ و … را دربر میگیرد. حتماً بخوانید! دلیل نیاز شما به استراتژی بازاریابی محتوایی چیست؟

۸۵ – بازاریابی مغز چپ (Left-Brain Marketing)
نوع چپ مغز نوعی است که برای مخاطب عملی جذاب محسوب می‌شود. علم به ما می‌گوید که افراد راست مغز خلاق هستند، درحالی‌که افراد چپ مغز هوشمندتر هستند. ارزش نوع چپ مغز بیش از خلاقیت است.

۸۶ – بازاریابی محلی (Local Marketing)
نوع محلی استراتژی مواردی برای مخاطبان نزدیک و در یک مکان است. این رویکردی است که بیشتر برای مثال مورد استفاده برند یک رستوران قرار می گیرد. در این روش با استفاده از سئو محلی و تبلیغات محلی افرادی را که دنبال نزدیکترین خدمات یا محصولات به محل کار یا زندگی خود می گردند به شما نزدیکتر میکند و شانس شما به نسبت یک کسب و کار و یا برند که در خارج از منطقه مورد نظر است را بیشتر میکند.

۸۷ – بازاریابی دم بلند (Long Tail Marketing)
نوع بلند مدت به هدف قرار دادن تعداد زیادی از بازارهای یک محصول یا خدمات اشاره دارد. عمدتاً توسط شرکت‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد که بر بازار بزرگ تسلط دارد. در مواجهه با یک نبرد برای رشد، یک شرکت می‌تواند تمرکز خود را به چندین بازار که تقاضای کمتری دارند تغییر دهد. این ممکن است خلاف واقع باشد، زیرا این بازارهای کم تقاضا به‌صورت جداگانه سودآور نخواهند بود، اما ممکن است وقتی ترکیب کل آنها جمع شود بسیار سودآور باشد.

۸۸ – بازاریابی وفاداری (Loyalty Marketing)
نوع وفاداری، که از طریق ارائه مشوق‌های مختلف بر حفظ مشتری متمرکز است. منطق نوع وفاداری بر این باور بستگی دارد که هزینه دستیابی به مشتریان جدید به مراتب بیشتر حفظ مشتریان وفادار است. این نوع بازاریابی به حفط مشتری و تبدیل از یک مشتری عادی به یک مشتری مادام العمر تمرکز دارد.

۸۹ – بازاریابی گسترده (Mass Marketing)
نوع گسترده نوعی است که هدفش فروش بیشتر در سطح گسترده و انبوه است. تمرکز بر فروش حجم است. برخی از شرکت‌ها قادر به اجرای استراتژی‌های بازاریابی هستند که مربوط به مخاطبان به شکل گسترده باشد. در واقعیت، برای اکثر شرکت‌ها، نوع گسترده صرفاً به تولید تعداد زیادی از محصولات باکیفیت پایین منجر می‌شود.

۹۰ – بازاریابی موبایل (Mobile Marketing)
نوع موبایل، که به‌طور خاص برای مصرف موبایل طراحی‌شده است. تبلیغات موبایل در دنیای امروز بسیار مهم است، زیرا ما تلفن‌های خود را به‌طور مداوم حمل و استفاده می‌کنیم.

۹۱ – بازاریابی چند فرهنگی (Multicultural Marketing)
نوع چند فرهنگی نام دیگری برای نوع فرهنگی است ، نوع متنوع یا نوع قومی . این یک ایده است که در صورت ایجاد کمپین‌هایی برای فرهنگ‌های مختلف، شرکت‌ها موفقیت بیشتری خواهند داشت.

۹۲ – بازاریابی چند سطحی (Multi-Level Marketing)
نوع چند سطحی راهی برای کسب درآمد از طریق فروش محصولات است و مصرف کنندگان را جذب همین کار می‌کند. همچنین به نام نوع شبکه‌ای [شماره ۹۴]، نوع چند سطحی بیشتر یک مدل تجاری است تا یک استراتژی مشهور است. هدف این است که در این جریان درآمد ایجاد شود. در حالت ایده آل، سود حاصل از فروش مستقیم محصول، از طریق شبکه‌ای از افراد در یک تیم به‌دست می‌آید. [اعضای تیم بسته به اینکه در کدام سطح قرار بگیرند از درآمد متفاوت برخوردارند، اما می‌توانند تیم‌های خود را نیز ایجاد کنند]

۹۳ – بازاریابی بومی (Native Marketing)
معمولاً به‌صورت آنلاین است، نوع بومی هر نوع تبلیغی است که مطابق با ظاهر و نوع قالب رسانه‌ای به شکل بومی است.

۹۴ – بازاریابی شبکه‌ای (Network Marketing)
نوع شبکه‌ای یک استراتژی بازاریابی است که هدف آن تولید درآمد از فروش کالاها به مشتریان است، همچنین با ایجاد تیمی از افراد تحت حمایت شما نیز انجام می‌شود.

۹۵ – نورو مارکتینگ (Neuro Marketing)
نوع عصبی مطالعه چگونگی واکنش مغز ما به اشکال مختلف بازاریابی [با هدف مؤثرتر کردن بازاریابی] است.

۹۶ – بازاریابی رسانه‌ای جدید (New Media Marketing)
نوع رسانه‌ای جدید از طریق آخرین نوع رسانه‌های جمعی بازاریابی می‌کند. این‌که آیا ما در مورد روندهای آنلاین، رسانه‌های اجتماعی یا تبلیغات دیجیتال صحبت می‌کنیم، نوع رسانه‌ای جدید پذیرای فناوری است.

۹۷ – بازاریابی خبرنامه (Newsletter Marketing)

نوع خبرنامه در حال تبلیغ شرکت شما از طریق ایمیل است. در این نوع بازاریابی با استفاده از روش های مختلف بعد از اینکه کاربر را متقاعد کردید که در خبرنامه شما ثبت نام کند . می توانید در دسته بندی های مختلف بر اساس نوع خبرنامه های خود قرار دهید تا ایمیل های مربوط به درخواست انها برایشان ارسال گردد.

۹۸ – بازاریابی با بهترین قدم بعدی (Next-Best-Action Marketing)
نوع با بهترین قدم یعنی شما آنچه را به مشتری ارائه داده‌اید باید دارای محل و پاسخ مناسبی در اقدام بعدی باشد. نکته این است که، همه ما فقط به یک معامله رسیدگی کرده‌ایم تا چیزی یکسان ارائه شود. اگر یک بار گفتیم، آیا اکنون چیزی تغییر کرده است؟ و پاسخ ما این بود که نه، احتمالاً این‌طور نیست، بنابراین، شرکت‌هایی که بارها و بارها همان کارها را به همان روش تبلیغ می‌کنند، وقت همه را هدر می‌دهند. نوع بهترین قدم با هدف حل این مسئله است. برخی از شرکت‌ها با ایجاد هوشمندانه بر روی اطلاعات موجود، می‌توانند چیزی مناسب‌تر ارائه دهند.

۹۹ – بازاریابی نیچ (Niche Marketing)
شرکت‌ها چه هنگامی از نوع نیچ استفاده می‌کنند؟ هنگامی که در بازار کالایی یا خدماتی را مشاهده می‌کنند که فقط برای مخاطب خاص اعمال شود، از بازاریابی نیچ استفاده می‌کنند. یک محصول خوب در بازار نیچ معمولاً می‌تواند در بازار انبوه درآمد بیشتری از قیمت متوسط داشته باشد.

۱۰۰ – بازاریابی غیر سنتی ( Non-Traditional Marketing)
نوع غیر سنتی در مورد این است که جرات دارد با استراتژی‌های بازاریابی شما متفاوت باشد و کاملاً خارج از عرف عمل می‌کند. این رویکرد ریسک‌پذیر است، اما می‌تواند سبب پس انداز بیشتر شود.

۱۰۱ – بازاریابی توهین‌آمیز (Offensive Marketing)
نوع توهین آمیز غالباً غیر اخلاقی، هنگامی اتفاق می افتد که یک برند به نقاط ضعف یک رقیب حمله کند و نقاط قوت خود را برجسته کند. مطمئناً شرکت‌های کاملاً واقعی نمی‌توانند رقبای خاص خود را کنار بگذارند، بنابراین آنها معمولاً این کار را به صورت دورانی انجام می‌دهند.

۱۰۲ – بازاریابی آفلاین (Offline Marketing)
نوع آفلاین، که به دور از اینترنت اتفاق می افتد، مواردی مانند صحبت در مورد تبلیغات تلویزیونی، تابلوهای تبلیغاتی، تبلیغات رادیویی، آگهی‌های تبلیغاتی یا استفاده از روزنامه‌ها است.

۱۰۳ – بازاریابی فرد به فرد (One-To-One Marketing)
نوع فرد به فرد، که به طور مستقیم و مستقل با مشتری تعامل دارد. مشاغلی که از نوع فردبه‌فرد استفاده می‌کنند، معتقدند پیام‌های نوع شخصی که به‌موازات ارسال می‌شوند، بهتر هستند، وفاداری بیشتری به مشتری می‌دهند.

۱۰۴ – بازاریابی آنلاین (Online Marketing)
نوع آنلاین، که به‌صورت آنلاین صورت می‌گیرد. از ایمیل تا وب سایت، رسانه‌های اجتماعی گرفته تا مطبوعات، همه این موارد آنلاین هستند. نوع آنلاین همان چیزی است که نوع اینترنتی [شماره ۸۴] نامیده می‌شود.

۱۰۵ – بازاریابی سازمانی (Organization Marketing)
این رشته برای ایجاد، حفظ یا تغییر افکار عمومی یک سازمان ارائه می‌شود.

۱۰۶ – بازاریابی برون مرزی (Outbound Marketing)
نوع برون مرزی، بازاریابان محصول یا خدماتی را برای افرادی که به دنبال خرید کالایی مخصوص هستند در خارج از کشور، ترویج می‌کند. نوع برون‌مرزی برخلاف نوع ورودی یا درون مرزی است.

۱۰۷ – بازاریابی در فضای باز (Outdoor Marketing)
نوع فضای باز، هر نوع بازاریابی است که در خارج از یک فضا و در یک محیط خاص ایجاد می‌شود.

۱۰۸ – بازاریابی خارج از خانه (Out-of-Home Marketing)
نوع خارج از خانه تبلیغاتی است که به طور خاص برای دستیابی به مشتریان در زمان حضور در خانه طراحی نشده است بلکه در فضایی باز و خارج از خانه صورت می‌گیرد. [شماره ۱۰۷].

۱۰۹ – بازاریابی مشارکت (Partnership Marketing)
نوع شخصی مربوط به همکاری با یک شخص یا تجارت است زیرا آنها با منطقه‌ای از بازار که شما علاقه‌مند به فروش در آن هستید، رابطه دارند. با همکاری با این شخص، شما می‌توانید نام تجاری خود را به مخاطبان جدید معرفی کنید. همچنین به عنوان نوع وابستگی شناخته می‌شود.

۱۱۰ – بازاریابی [PPC] کلیکی یا پرداخت با هر کلیک (Pay-Per-Click Marketing)
این نوعی از تبلیغات دیجیتالی است که هر بار که شخصی روی تبلیغ خود کلیک می‌کند [صرف‌نظر از اقدامات بعدی انجام‌شده]، هزینه برای تبلیغ مورد مدنظر را کسر می‌کند. در این نوع بازاریابی شما بابت هر کلیکی که بر روی تبلیغ شما انجام میشود هزینه پرداخت می کنید و نه فقط برای مشاهده تبیلغ.

۱۱۱ – بازاریابی عملکرد (Performance Marketing)
نوع عملکرد بازاریابی دیجیتالی است که تنها با ارائه نتیجه به‌دست آمده، هزینه‌های کسب و کار را تعیین می‌کند. بسته به آنچه یک شرکت می‌خواهد، هزینه‌ها اندازه‌گیری می‌شوند، نوع عملکرد در مورد تعداد فروش، کلیک و برداشت است.

۱۱۲ – بازاریابی اجازه‌ای (Permission Marketing)
نوع اجازه‌ای، فروش کالاها و خدمات به شخصی است که به طور خاص [از قبل] موافقت کرده است تا اطلاعات بازاریابی را دریافت کند. شرکت‌ها به‌وضوح قادر به فروش چیزهای بیشتری به افرادی خواهند بود که برای فروش آزاد هستند، اما مسئله این است که نوع اجازه‌ای یکی از مقیاس‌های اصلی است.

۱۱۳ – بازاریابی فردی ( Person Marketing)
هدف از نوع فردی ایجاد، حفظ یا تغییر افکار عمومی شخصی است. به‌طور خاص، این استراتژی برای ترویج افراد مشهور، سیاستمداران و شخصیت‌های ورزشی استفاده می‌شود.

۱۱۴ – بازاریابی شخصی ( Personalized Marketing)
درست همان‌طور که به نظر می‌رسد، نوع شخصی در ایجاد پیام‌های تبلیغاتی برای مشتریان ایجاد می‌شود. این منطق که هرچه تجارت با شخص بیشتر مرتبط باشد شانس فروش بیشتر می‌شود. شکی نیست که نوع شخصی یکی از انواع بازاریابی مؤثر است.

۱۱۵ – بازاریابی ترویجی (Persuasion Marketing)
نوع ترغیب یا ترویجی، که ازآنچه در مورد روانشناسی انسان می‌دانیم استفاده می‌کند تا نحوه احساس ما نسبت به چیزهایی را دست‌کاری کند. درنهایت، مهم نیست که چه کالایی را، مردم خریداری می‌کنند. یکی از انواع بازاریابی که دقیقاً درک می‌کند که چگونه انسان فکر می‌کند و بیشتر تأثیر خود را بر فروش ارائه می‌دهد.

۱۱۶ – بازاریابی بشردوستانه یا خیرخواهانه (Philanthropic Marketing)
بسیاری از شرکت‌ها به‌صورت خیرخواهانه عمل می‌کنند، و نوع خیرخواهانه از این تعهد استفاده می‌کند تا اساساً نمایه و جایگاه خود را در بین مشتریان فعلی و آینده نگر بالا ببرد.

۱۱۷ – بازاریابی مکانی (Place marketing)
بازاریابی برای ایجاد، حفظ یا تغییر افکار عمومی در یک مکان خاص است.

۱۱۸ – بازاریابی نقطه فروش (Point-Of-Sale Marketing)
نوع نقطه فروش، استراتژی افزایش فروش در زمان دقیقی است که شخصی چیزی را خریداری می‌کند. این مورد در بالاترین نقطه فروش رخ می‌دهد و به علائم تجاری، نمایش کالاها و پیشنهادت خوب نیاز دارد.

۱۱۹ – بازاریابی پس از کلیک (Post-Click Marketing)
نوع پس از کلیک نوعی است که بازدیدکنندگان وب سایت را پس از کلیک بر روی تبلیغات آنلاین، درگیر می‌کند. بازاریاب‌های دیجیتال بر روی تعداد کلیک‌هایی که می‌توانند ایجاد کنند وسواس دارند. این معیاری است که حتی تبلیغ‌کنندگان برتر تمایل دارند آن را اندازه بگیرند.

۱۲۰ – بازاریابی روابط عمومی (PR Marketing)
نوع روابط عمومی برای افزایش آگاهی از برند یا محصول با رسانه‌ها همکاری می‌کند.

۱۲۱ – بازاریابی محصول (Product Marketing)
نوع محصول نوعی است که سعی در افزایش تقاضا و استفاده از یک محصول دارد.

۱۲۲ – بازاریابی تبلیغاتی ( Promotional Marketing)
نوع تبلیغاتی، هدفش این است که دلایل دیگری برای خرید یک محصول یا خدمات به مشتریان ارائه دهد. استراتژی‌های بازاریابی معمولی تبلیغاتی شامل مسابقات، ارائه هزینه‌ها، تخفیف‌ها و نمونه‌ها است.

۱۲۳ – بازاریابی مجاورتی ( Proximity Marketing)
نوع مجاورتی زمانی صورت می‌گیرد که شرکت‌ها قادر به برقراری ارتباط با مصرف کنندگان در مجاورت همدیگر هستند. این نوع، از فناوری موقعیت مکانی [مانند بلوتوث یا وای فای] استفاده می‌کند و به شرکت‌ها اجازه می‌دهد در صورت داشتن یک دستگاه قابل حمل [مانند تلفن هوشمند] با مردم ارتباط برقرار کنند.

۱۲۴ – بازاریابی کششی ( Pull Marketing)
نوع کششی، که منجر به ایجاد شیوه‌ای غیرتهاجمی می‌شود. برخلاف نوع فشار است.

۱۲۵ – بازاریابی فشار (Push Marketing)
نوع تحت فشار یک استراتژی پرخاشگرانه و سرزده است که یک محصول یا خدمات را به مخاطبی سوق می‌دهد که شاید قبلاً از آن آگاه نبوده است. بر خلاف نوع کششی است.

۱۲۶ – بازاریابی در زمان واقعی (Real-Time Marketing)
این نوع در زمان واقعی هر استراتژی است که از اطلاعات به روز استفاده می‌کند. شما نمی‌توانید برای بازاریابی در زمان واقعی برنامه‌ریزی کنید. در عوض، استراتژی نوع در زمان واقعی باید بر روندهای فعلی متمرکز شود.

۱۲۷ – بازاریابی ارجاعی (Referral Marketing)
نوع ارجاعی با استفاده از مشتری موجود به ایجاد مشتری جدید می‌پردازد. همچنین به عنوان نوع دهان به دهان [شماره ۱۶۲] شناخته می‌شود، نوع ارجاعی بسیار قدرتمند است، و موفقیت قابل پیش‌بینی را به همراه دارد.

۱۲۸ – بازاریابی رابطه‌ای (Relationship Marketing)
نوع رابطه‌ای مربوط به برقراری، حفظ و پرورش روابط با مصرف‌کنندگان است. یک نمایش بلندمدت است که بیشتر به جای دستیابی، روی وفاداری و تعامل مشتری تمرکز دارد. منطق نوع رابطه‌ای این است که باعث تکرار مشتری، درآمد بیشتری از فروش یک طرفه کسب خواهد شد. هم‌چنین نشان می‌دهد که نگهداری مشتری‌ها بسیار رضایت‌بخش تر از جذب مشتری جدید است.

۱۲۹ – بازاریابی مجدد (Re Marketing)
این نوع به شرکت‌ها کمک می‌کند با افرادی که قبلاً از یک وب سایت بازدید کرده‌اند، ارتباط برقرار کنند. این نوع بسیار قدرتمند است زیرا اگر کسی قبلاً در یک وب‌سایت حضورداشته باشد، آنها مستعد خرد از شما هستند. به عبارت دیگر، آنها چشم‌اندازهای بسیار عالی از یک مشتری خواهند بود.

۱۳۰ – بازاریابی پاسخگویی (Reply Marketing)
نوع پاسخگویی، نوعی است که باعث می‌شود افراد اگر می‌خواهند از یک پیشنهاد استفاده کنند سریع به آن پیشنهاد پاسخ دهند.

۱۳۱ – بازاریابی خرده فروشی (Retail Marketing)
نوع خرده فروشی ارتقاء کالاها و خدمات در یک محیط خرده‌فروشی است. این‌یک اصطلاح بسیار گسترده است که شامل نام تجاری، قیمت گذاری، بسته بندی و تبلیغات می‌شود. نوع خرده فروشی نام دیگری برای نوع خریداران است .

۱۳۲ – بازاریابی معکوس (Reverse Marketing)
نوع معکوس به جای اینکه به طور فعال یک برند، محصول یا خدمات خاص را تبلیغ کند، هدف این است که مردم را ترغیب کند تا به دنبال کسب و کار، محصول یا خدمات مورد نظر خود باشند. به‌عبارت‌دیگر، نوع معکوس برای متقاعد کردن کسی برای خرید چیزی وجود ندارد. در عوض، باعث جلب علاقه فرد می‌شود.

۱۳۳ – بازاریابی کمبود (Scarcity Marketing)
نوع کمبود نوعی است، مبتنی بر اصل روان‌شناختی است که مردم می‌خواهند آنچه را که دشوار است به‌دست آورند. فروشگاه‌ها همیشه فروش کالایی رادارند که به‌زودی به‌پایان می‌رسد. یا آنها تخفیف‌هایی را ارائه می‌دهند که در تاریخ معینی منقضی می‌شوند. برخی فقط بر روی محصولات محدودی تمرکز می‌کنند.

۱۳۴ – بازاریابی علمی (Scientific Marketing)
نوع علمی نظم و انضباط در بهبود ROI با تجزیه‌وتحلیل و آزمایش داده‌ها و آمارهای بازار است.

۱۳۵ – بازاریابی فصلی (Seasonal Marketing)
نوع فصلی، محصولات یا خدمات در فصل‌های معینی از سال است. می‌تواند کریسمس، عید پاک باشد، اما بازاریابی فصلی لزوماً با یک رویداد رسمی مطابقت ندارد و تنها در برخی از زمان‌ها انجام می‌شود.

۱۳۶ – سرچ مارکتینگ ( Search Marketing)
سرچ ماکتینگ باعث ایجاد ترافیک می‌شود و منجر به حضور در نتایج موتورهای جستجو خواهد شد. سرچ مارکتینگ می‌تواند از استراتژی‌های رایگان یا پولی استفاده کند. اگر تکنیک‌های بهینه سازی [یا SEO] موتور جستجوگر را اجرا کنید، تاکتیک‌های بازاریابی هزینه‌ای ندارد. گزینه دیگر پرداخت به موتورهای جستجوگر برای تبلیغ در موقعیت‌های بالقوه پرسود به صورت آنلاین است. مثلاً در این نوع بازاریابی شما می توانید روی سئو سایت خود کار کنید. کاربران سایت خود را ترقیب کنید تا در موتور های جستجو یک کلمه را جستجو کنند و در نهایت بعد از دیدن سایت شما روی ان کلیک کنند. و یا با پرداخت هزینه به موتو های جستجو مانند گوگل از سرویس گوگل ادز برای نمایش تبلیغات شما بر اسا کلیک روی تبلیغ در صفحات سرچ گوگل، برنامه های موبایلی گوگل و اپ استور گوگل تبلیغات شما را نمایش دهد.

۱۳۷ – خود بازاریابی ( Self Marketing)
خود بازاریابی فرآیند ارتقاء یک شخص است تا یک محصول. این نوع یکی دیگر از انواع بازاریابی بسیار کارآمد است، زیرا فرد بیشتر از یک برند می‌تواند از شخصی که می‌شناسد و به او اعتماد دارد خریداری کند.

۱۳۸ بازاریابی خدمات (Services Marketing)
اساساً، نوع خدمات، هر روش بازاریابی است که در یک صنعت مبتنی بر خدمات کاربرد دارد. اما اصطلاح خدمات بسیار گسترده است. منظور از صنعت خدمات، منظور هر مکانی است که خدمات را از یک طرف به طرف دیگر ارائه می‌دهد. این امر می‌تواند از طریق بانکی، حسابداری و خرده فروشی، از طریق بهینه سازی موتور جستجو، نوشتن کپی رایتینگ و تبلیغات باشد.

۱۳۹ – بازاریابی سایه‌ای (Shadow Marketing)
اگر نمی‌توانید برای زیبا کردن یک بروشور وقت بگذارید، شاید مجبور شوید کار را باعجله انجام دهید. شاید به منابع کافی دسترسی نداشته باشید، بنابراین به جای اینکه آثار هنری شیک را در بروشور خود درج کنید، از تصاویر با کیفیت پایین استفاده می‌کنید. شاید مجبور شوید به تاکتیک‌های زیرکانه‌تر متوسل شوید. اگر یک بروشور خوب به صورت آنلاین دیده‌اید، می‌توانید آن را کپی کنید؟

۱۴۰ – بازاریابی خریدار (Shopper Marketing)
نوع خریدار هنر تبلیغ کالاها یا خدمات در یک محیط خرده فروشی است.

۱۴۱ – بازاریابی اسلحه ( Shotgun Marketing)
یکی دیگر از انواع بازاریابی اسلحه تئوری است که برای بیشتر افراد ارائه می‌شود. نوع اسلحه معمولاً تعداد زیادی از افراد را به خود جلب می‌کند، اما آنها معمولاً از کیفیت پایین‌تری برخوردار هستند.

۱۴۲ – بازاریابی اجتماعی (Social Marketing)
نوع اجتماعی فعالیت‌های بازاریابانی است که قصد دارند افراد را تحت تأثیر قرار دهند تا اقدامی انجام دهند که هم به نفع خودشان باشد و هم برای جوامعی که در آن زندگی می‌کنند سود آور باشد.

۱۴۳ – بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)
همان‌طور که احتمالاً انتظار دارید، نوع رسانه‌های اجتماعی تجارت خود را از طریق یک یا چند سیستم عامل رسانه اجتماعی بازاریابی می‌کند. برای برخی از شرکت‌ها، ممکن است به معنای تبلیغ محصولات یا خدمات در رسانه‌های اجتماعی باشد. اما برای سایرین، این امر می‌تواند بیشتر در مورد ایجاد ترافیک و معرفی برند باشد. بازاریابی شبکه های اجتماعی خود می تواند یک کمپین بر اساس انواع بازاریابی باشد.

۱۴۴ – بازاریابی ورزشی (Sports Marketing)
یک کمپین نوع ورزشی حول محور استفاده از یک رویداد ورزشی یا تیمی برای تبلیغ یک محصول یا خدمات می‌چرخد. بسیاری از ورزش‌ها جذابیت گسترده جهانی دارند که به نوبه خود می‌تواند بر روی فروش تأثیر بگذارد.

۱۴۵ – بازاریابی مخفی کاری (Stealth Marketing)
نوع مخفی کاری چیزی را برای شخص تبلیغ می‌کند، بدون اینکه متوجه شود که به بازار عرضه شده است. این یک استراتژی کم هزینه است که می‌تواند برای یک تجارت واقعاً ارزشمند باشد، اما مسئله این است که در نوع مخفی کاری اصول اخلاقی باید رعایت شود.

۱۴۶ – بازاریابی خیابانی (Street Marketing)
نوع خیابانی همه چیز مربوط به تبلیغات محصولات به روش‌های غیر متعارف در اماکن عمومی است. این یکی از انواع بازاریابی عالی برای جلب توجه و تقویت برندینگ است.

۱۴۷ – بازاریابی همزمان ( Synchrony Marketing)
نوع هم زمان هنر ارائه نوعی پیشنهاد یا تبلیغ قیمت گذاری در صنایعی است که فروش پایدار را در تمام طول سال نمی‌بینند. به عنوان مثال شرکتی را انتخاب کنید که وسایل استخرهای شنا را بفروشد. در طول زمستان، این شرکت بسیاری از محصولات را به فروش نمی‌رساند. با این حال، آنها تابستان فروش خوبی خواهند داشت، بنابراین هم زمانی نیز عامل بسیار مهمی است.

۱۴۸ – بازاریابی هدفمند (Targeted Marketing)
نوع هدفمند، که به شدت روی مخاطب تعریف شده، متمرکز است. موفقیت یک کمپین بازاریابی هدفمند به توانایی دستیابی به مشتریان بالقوه وابسته است.

۱۴۹ – بازاریابی فنی یا تکنیکی (Technical Marketing)
نوع فنی، بر روی مشخصات و ویژگی‌های اصلی یک محصول متمرکز است. معمولاً کلمات فنی برای معرفی محصول استفاده می‌شود، نوع فنی به گونه‌ای طراحی شده است که برای افرادی که به شکل فنی از یک محصول راضی هستند، جذاب باشد.

۱۵۰ – تله مارکتینگ (Tele Marketing)
تله مارکتینگ موردی است که مردم را فرا می‌خواند و چیزی را برای آنها بازاریابی می‌کند.

۱۵۱ – بازاریابی آزمون محور ( Test-Driven Marketing)
نوع آزمون محور همه چیز در مورد استفاده از نتایج آزمون است تا مصرف کنندگان را به خرید یک محصول یا سرمایه گذاری در یک سرویس متقاعد کند. ایده این است که یک تجارت باید تلاش کند تا اعتراضات احتمالی مربوط به یک محصول یا خدمات را شناسایی کند. سپس آنها باید آزمایشاتی را انجام دهند و از عناصر اثبات مختلفی برای روشن کردن ویژگی‌های محصول استفاده کنند. این روند باید فروش را افزایش دهد.

۱۵۲ – بازاریابی زمانی (Time Marketing)
نوع زمانی شامل انجام مواردی در یک زمان خاص یا در یک بازه زمانی خاص است. می‌خواهید ROI خود را افزایش دهید؟ بسیاری از محصولات بسته به زمانی که تصمیم به تبلیغ یک کسب و کار را می‌گیرند، غرق می‌شوند یا می‌توانند به راحتی از غرق شدن نجات پیدا کنند.

۱۵۳ – بازاریابی تجاری (Trade Marketing)
نوع تجاری هر رویکرد بازاریابی است که توسط تولید کنندگان استفاده می‌شود و به تبلیغ [و در نهایت فروش] یک محصول کمک می‌کند. بازاریابی تجاری مشتریان، خرده فروشان، عمده فروشان، توزیع کنندگان… را هدف قرار می‌دهد.

۱۵۴ – بازاریابی سنتی (Traditional Marketing)
نوع سنتی هر استراتژی است که مدت زمان زیادی به صورت سنتی انجام شده است.

۱۵۵ – بازاریابی تراکنشی (Transactional Marketing)
نوع تراکنشی، بر افزایش کارایی و حجم فروش فردی تمرکز دارد (به جای ایجاد و حفظ ارتباط با مشتریان). افزایش فروش ممکن است ایده خوبی به نظر برسد، اما بازاریابی تراکنشی می‌تواند بسیار غیر شخصی باشد، بنابراین شاید طول عمر این نوع زیاد نباشد.

۱۵۶ – بازاریابی مخفی ( Undercover Marketing)
نوع مخفی با استفاده از توطئه چینی فرد را به سمت چیزی علاقه‌مند خواهد کرد. نوع مخفی به گونه‌ای طراحی شده است که مردم را آزار دهد و با یک نوع اذیت و آزار میل بشر را برای کسب اطلاعات بیشتر به سمت خود جذب می‌کند. هنگامی که بازاریابان اطلاعات جزئی درباره یک محصول را فاش می‌کنند، کل بازی را واگذار نمی‌کنند، مصرف‌کنندگان فعالیت خود را برای دریافت اطلاعات بیشتر، افزایش خواهند داد.

۱۵۷ – بازاریابی ایجاد شده توسط کاربر ( User-Generated Marketing)
نوع ایجاد شده توسط کاربر هر استراتژی است که به مصرف کنندگان امکان می‌دهد در یک کمپین بازاریابی شرکت کنند. با ایجاد یک تجربه تعاملی و جذاب‌تر برای مخاطبان هدف، نوع ایجاد شده توسط کاربر با روابط عمومی توسط کاربر سر و کار دارد. این یک تاکتیک مقرون‌به‌صرفه است که می‌تواند یک تجارت را به یک برند تبدیل کند.

۱۵۸ – بازاریابی عمودی (Vertical Marketing)
نوع عمودی یک بازار خاص است، بنابراین نوع عمودی هر نوعی است که گروه خاصی از افراد را هدف قرار می‌دهد.

۱۵۹ – بازاریابی ویدیویی ( Video Marketing)
نوع ویدیویی استفاده از فیلم برای تبلیغ یک محصول یا خدمات است. بازاریابی ویدیویی این روزها به دلایل مختلف یکی از انواع بازاریابی بسیار مؤثر است. اولاً، مردم عاشق تماشای فیلم هستند و ثانیاً، فناوری تماشای فیلم‌ها را بسیار آسان کرده است.

۱۶۰ – بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)
بازاریابی ویروسی عمل فرستادن پیام به‌سرعت در شبکه‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی است. هدف از نوع ویروسی افزایش آگاهی از برند به شکل سریعی است. کمپین‌های نوع ویروسی دوام چندانی ندارند، اما می‌توانند بسیار مؤثر باشند.

۱۶۱ – بازاریابی صوتی (Voice Marketing)
بازاریابی صوتی شامل استفاده از صدای خاص برای به حداکثر رساندن فروش محصول است. نحوه صحبت یک شرکت با مصرف کنندگان به همان اندازه اهمیت دارد که بر فروش محصول او نیز تأثیر می‌گذارد. یک تجارت می‌تواند محصول مناسبی داشته باشد، اما اگر به طور مؤثر با مخاطبان هدفش ارتباط برقرار نکند، سایر موارد بی فایده است.

۱۶۲ – بازاریابی دهان به دهان (Word-of-Mouth Marketing)
نوع دهان به دهان زمانی انجام می‌شود که مشتریان راضی بدون ایجاد تبلیغ خاصی، درباره یک برند، محصول یا خدمات خاصی صحبت می‌کنند. واضح است که این یکی از بهترین انواع بازاریابی است.

۱۶۳ – بازاریابی جوانان (Youth Marketing)
نوع جوانان هر استراتژی است که به سمت جوانان هدایت می‌شود.

۱۶۴ – بازاریابی تحلیلی (Analytical Marketing)
ارزیابی و تحلیل کمپین‌های بازاریابی توسط نوع تحلیلی انجام می‌گیرد و این نوع باز از طریق ایمیل و کانال‌های اجتماعی تحلیل‌ها را ارائه می‌دهد.

۱۶۵ – بازاریابی دانشگاهی (University Marketing)
این نوع توسط دانشجویان صورت می‌گیرد و کاملاً در یک محیط علمی رخ می‌دهد.

۱۶۶ – بازاریابی شرکت‌های بزرگ (Corporate Marketing)
نوعی که توسط همه شرکت‌های بزرگ انجام می‌شود. شرکت‌های بزرگ جهانی استراتژی‌های خاصی را برای برند خود ارائه می‌دهند.

۱۶۷ – بازاریابی پایگاه داده‌ها (Database Marketing)
برای شناسایی تمامی مشتریان از جمله آنهایی که از قبل بوده‌اند و مشتریان فعلی و جذب مشتریان در آینده از یک پایگاه داده استفاده می‌شود.

۱۶۸ – بازاریابی اخلاقی (Ethical Marketing)
نوع اخلاقی به کاربرد اخلاق در فرایند بازاریابی اطلاق می‌شود. به طور خلاصه، نوع اخلاقی به بررسی فلسفی، از منظر اخلاقی، از موضوعات خاص بازاریابی که از موضوعات داوری اخلاقی هستند، اشاره دارد. نوع اخلاقی به طور کلی منجر به یک جامعه تجاری با مسئولیت پذیری اجتماعی و فرهنگی می‌شود. ایجاد اخلاق بازاریابی این پتانسیل را دارد که در کل جامعه چه در کوتاه مدت و چه در طولانی مدت به نفع جامعه باشد.

۱۶۹ – بازاریابی شرکت با شرکت (B2B)
یک شرکت محصول خود را در شرکت دیگر با به کارگیری یکی از انواع بازاریابی به فروش می‌رساند.

۱۷۰ – بازاریابی شرکت با خریدار (B2C)
یک شرکت محصول اصلی خود را به خریدار نهایی می‌فروشد. معمولاً محصولات یا خدماتی مانند غذا ، مواد بهداشتی و آموزش های تخصصی از این نوع دست محصولات یا خدمات محسوب می‌شوند.

۱۷۱ – بازاریابی انگیزشی (Cause Marketing)
اینکه با استفاده از انگیزه دادن به مشتری بتوانید فروش را بالا ببرید ، شما می‌توانید از مؤسسات غیرانتفاعی برای این کار استفاده کنید که به شناخت مشتری می‌پردازند.

۱۷۲ – بازاریابی تعاملی (Interactive Marketing)
باید بین مشتری و بازاریاب تعامل درستی ایجاد شود.

۱۷۳ – بازاریابی کلید واژه (Word Stream Marketing)
نوعی است که از کلید واژه‌های خاصی برای استراتژی بازاریابی محتوا استفاده شده تا سرچ در اینترنت به راحتی و بیشتر صورت بگیرد.

۱۷۴ – بازاریابی چند کانالی (Multichannel Marketing)
نوعی است که از چندین کانال اینترنتی برای فروش استفاده می‌کند.

۱۷۵ – بازاریابی جذب کننده (Attractive Marketing)
جذب کردن مشتری از طریق هر نوع بازاریابی، چه به صورت اینترنتی و غیر اینترنتی.

۱۷۶ – بازاریابی نمایشگاهی (Show Marketing)
نوعی است که بازاریابی محصولات نمایش داده می‌شود به صورتی که برای این کار از نمایشگاه استفاده می‌شود.

۱۷۷ – بازاریابی تحت وب (Web-Based Marketing)
این نوع توسط شرکت‌های مقصد صورت می‌گیرد که از انواع وب در هر سطح ناحیه‌ای و نقطه ای و حتی جغرافیایی استفاده می‌شود.

۱۷۸ – بازاریابی دستمال کاغذی (Paper Napkin Marketing)
نوعی است که بر روی دستمال کاغذی‌ها هر نوع پیامی را می‌نویسند. این نوع شاید بهترین نوع خلاقیت برای بازاریابی چریکی است.

۱۷۹ – بازاریابی رهبری (Marketing Leadership)
یک شرکت به عنوان یک لیدرشیپ و رهبر وارد یک بازار خاص خواهد شد.

۱۸۰ – بازاریابی اوانجلیسم (Evangelism Marketing)
این نوع به طرفدارانی می‌پردازد که به صورت بسیار متعصبانه از برند خاصی دفاع می‌کنند و آن برند را گسترش داده و تبلیغ می‌کنند.

منبع : آکادمی بال پرواز