تاثیر رنگ برند بر مشتریان

تاثیر رنگ برند بر مشتریان

 

فکر کنید شما صاحب یک برند جدید هستید و یک محصول با نام و کیفیت بالا را همراه با یک برنامه ی مدون فروش برای ارائه به بازار آماده کرده اید. شاید تصور کنید که همه چیز برای شروع آماده است، اما نکته ی مهمی وجود دارد که شما به آن فکر نکرده اید ولی در معرفی محصول شما نقش بسزایی دارد و آن رنگ برند محصول شما است

شاید این طور به نظر برسد که رنگ برند، مساله ی کم اهمیتی است و فقط برای استفاده در وب‌سایت، لوگو و جزییات کار استفاده می شود اما بهتر است بدانید که رنگ برند شما اولین چیزی است که مردم با آن مواجه می شوند و می تواند به شدت نظر آنها را نسبت به محصولاتتان تحت تاثیر قرار بدهد.

چون قالب رنگ ها بر ناخودآگاه انسان ها تاثیر می گذارد و احساسات آن ها را به جریان می اندازد برای استفاده مناسب از آن ها باید پشتوانه‌ی قوی علمی داشت. مطالعات نشان می دهد که انسان های مختلف به روش‌های متفاوتی نسبت به رنگ ها واکنش نشان می دهند. با توجه به این مساله، طراح ها و فروشنده ها باید توازنی بین رنگ ها و سلیقه ها برقرار کنند. اگر این کار به درستی انجام بگیرد، رنگ ها می توانند روی طرز فکر مشتری ها تاثیر زیادی بگذارند و مردم را برای خرید محصول تشویق کنند.

پاملا وبر (Pamela Webber) به عنوان مسئول ارشد بازاریابی شرکت طراح ۹۹ (۹۹design) باور دارد که پاسخی که مشتری ها به یک رنگ می دهند تحت تاثیر ۳ فاکتور قرار دارد: حس زیبایی شناختی، باورها و اعتقادات سنتی و تکامل تدریجی باورهایشان.

  • حس زیبایی شناختی: وبر اعتقاد دارد که ترکیب بعضی رنگ ها با یک دیگر بسیار دلنشین است، در صورتی که برخی دیگر اصلا هماهنگ نیستند و چون جلوه ی زیبایی ندارد، مشتری را دل‌سرد می کند.از طرف دیگر ترکیب رنگ هایی که با هم مشابهت دارند برای مشتری ها بسیار چشم نواز خواهد بود.
  • باورها و اعتقادات سنتی: این موضوع بر این که چگونه فردی یک رنگ را درک می کند اثر می گذارد. این که لباس سفید عروس نشان دهنده ی پاکی است یا لباس مشکی افراد عزادار، وقوع یک مصیبت را نشان می دهد، مثال هایی برای این موضوع هستند.
  • تکامل تدریجی باورها: محققان گمان می کنند که آن چه برخی از رنگ ها در ذهن ما تداعی می کنند، حاصل یک سیر تکاملی و تدریجی است. به عنوان مثال در حال حاضر افراد کمی هستند که رنگ مورد علاقه ی آن ها قهوه ای باشد؛ چون این رنگ فرد را به یاد پوسیده شدن می اندازد در حالی که رنگ قرمز در تمام دنیا نشان دهنده ی احساسات شدید است.

نظر مشتریان درمورد طیف رنگی برند شما

معنی رنگ برند

  • قرمز: هوس، سرعت، خشم، قدرت
  • نارنجی: انرژی، شادی، سرزندگی، بهبود
  • زرد: دوستی، جوانی، هیجان، شادی
  • سبز: طبیعت، تازگی، رشد، توازن
  • آبی: دانش، امنیت، اعتماد،آرامش
  • بنفش: سلطنت، ذکاوت، استقلال، معنویت
  • صورتی: لطافت، پرورش، نرمی
  • قهوه ای: جدی بودن، قابل اعتماد بودن، تواضع
  • سفید: پاکی، تمیزی، صلح، تقوا
  • مشکی: رسمیت، تجلل، رازداری، جادو
  • خاکستری: بی طرفی، توافق، بلوغ، تسلط

 

آنالیزی که در مورد لوگوی بیش از ۵۰۰ شرکت صنعتی انجام گرفت نشان داد که بیش ترین رنگ استفاده شده در لوگوها آبی است (۵۵%) و بعد از آن سفید(۴۶%)، سیاه(۴۲%) و قرمز (۳۴%). ترکیب رنگ ها هم به نوع صنعت و پیامی که صاحبان صنعت می خواهند به مشتری ها منتقل کنند و یا برعکس، از انتقال آن اجتناب کنند بستگی دارد.

وبر می گوید: اگر شما صاحب یک بانک هستید بهترین گزینه ها برای شما آبی، خاکستری و قهوه ای خواهند بود که نشان دهنده ی اعتماد و امنیت هستند در صورتی که رنگ قرمز، ممکن است خطر را در ذهن افراد تداعی کند. و اگر شما صاحب یک برند برای خانواده ها هستید استفاده از رنگ سیاه – با این که این رنگ باعث می شود که تصاویر بسیار مجللی به ذهن برسند – کاملا به ضرر شماست. با توجه به این موضوع رنگ سیاه احتمالا گزینه مناسبی برای یک برند مجلل مد است.

از طرف دیگر رنگ زرد بسیار سرزنده، گرم و بانشاط است. تعداد زیادی از مشاغلی که با خانواده ها سروکار دارند – مثل مک دونالد – از رنگ زرد استفاده می کنند تا به آن ها از طریق لوگو خوش‌آمد بگویند.

برندهای تجاری 

دلایل مختلفی وجود دارد که یک برند، یک رنگ خاص را برای تجارت خود بر سایر رنگ ها ترجیح بدهد. در ادامه توضیحات دو برند مختلف را درباره ی نحوه ی انتخاب رنگ لوگویشان مشاهده می کنید:

کباب مکزیکی Costa Vide

 

لوگوی costa vida

 

لوگوی Costa Vida

مدیر فروش این برند می‌گوید: ما از طیف محدودی از رنگ ها در تبلیغات و فروشگاه هایمان استفاده می کنیم. رنگ نارنجی، سبز و  آبی رنگ‌هایی هستند که بیش ترین کاربرد را برای ما دارند. چون costa vida به معنی زندگی ساحلی است، ما سعی کردیم تا با استفاده از رنگ‌های سبز و  آبی که نشان دهنده ی دریا و رنگ نارنجی که معرف خورشید است، معنی نام برندمان را در ذهن مشتری تداعی کنیم. از طرف دیگر این رنگ ها بسیار گیرا و پویا هستند و چون به خوبی به چشم می آیند، برای تابلوهای تبلیغاتی خیلی مناسب هستند. اما وقتی قرار است برندمان را از طریق عکس های غذا معرفی کنیم، از رنگ های سطوح طبیعی استفاده می کنیم. مثلا: رنگ چوب سالخورده. چون در این مورد ما می خواهیم رنگ غذا جلب توجه کند.

باشگاه ورزشی Retro

انتخاب رنگ برند retro

 

انتخاب رنگ برند retro

موسس باشگاه ورزشی رترو می گوید که رنگ زرد و نارنجی را برای برندش انتخاب کرده چون این رنگ ها پر از انرژی هستند. این رنگ ها بسیار پرجنب و جوش هستند و وقتی شما در سالن راه می روید به شدت توجه شما را به خود جلب می کنند. اگر شما یک روز بد را پشت سر گذاشته باشید یا به هر دلیلی بی حال و کم انرژی باشید با دیدن این رنگ ها حال و هوای شما تغییر می کند، حالتان بهتر و در نتیجه فعالیت شما موثرتر می شود. قرار است که در آینده از تاثیر عطر نیز در کنار رنگ  ها استفاده کنیم. این خیلی مهم است که شما بفهمید که ورزش چقدر در زندگی و سلامت شما تاثیر دارد. برای این موضوع باید آن را با چشم خود ببینید، با دستتان لمسش کنید و آن را تنفس نمایید.

انتخاب رنگ برند

انتخاب رنگ برند

انتخاب رنگ برند تجاری شما

وقتی می خواهید لوگو، وب سایت یا وسایل تبلیغاتی خود را طراحی کنید باید به پیامی که می خواهید در ذهن مشتری هایتان تداعی کنید اهمیت بدهید و رنگ برندی را انتخاب نمایید که در رساندن این پیام به شما کمک کند.

رنگ هایی که برای تبلیغات استفاده می کنید، باید برای مشتری ها دل گرم کننده باشند. این رنگ ها باید کاملا نشان دهنده ی ویژگی های تجاری شما باشند. ریچارد استیونسون (Richard Stevenson) به عنوان یک مدیر فروش و تبلیغات در مصاحبه با Business New Daily می‌گوید: «در مجموع، ما به صاحبان صنایع توصیه می کنیم که برای داشتن یک تبلیغ مناسب طوری از تصویر محصولشان استفاده کنند که این تصویر درک درستی از تجارتشان به مشتری ها ارائه کند. هم چنین محصول باید در مرکز توجه قرار داشته باشد، پس بهتر است از رنگ های افتاده، مثل خاکستری برای پس زمینه استفاده شود. اما اگر بازه ی بسیار گسترده ای برای محصولات وجود دارد می توان از رنگ های جذاب تر هم برای تبلیغات استفاده کرد.»

او بر اهمیت رنگ زمینه هم تاکید کرد و گفت که اهمیت رنگ زمینه به اندازه ی رنگ لوگو یا خود محصول است. رنگ سفید روشن شاید یک انتخاب ساده و معمول باشد ولی همیشه بهترین نیست. همچنین رنگ خاکستری روشن یا مشتقات سفید چون به سادگی قابل دیدن هستند، انتخاب های مناسبی خواهند بود. هر چند اگر محصول‌تان رنگ روشنی دارد زمینه های تیره تر مثل سیاه، صورتی یا سبز برای معرفی محصول مناسب‌ترند.

رنگ ها ابزار قدرتمندی هستند، از آن ها در جهت منافع خود استفاده کنید – بیکر

کارشناسان اعتقاد دارند که رنگ هایی که شاید برای یک تجارت اصلا مناسب نباشند، برای دیگری کاملا قابل قبول‌اند. مثلا رنگی که شاید برای یک تولیدکننده ی نرم افزار انتخاب خوبی نیست، کاملا مناسب بوتیکی است که صابون های دست ساز تولید می کند. هم چنین اگر در تبلیغات از رنگ های متعدد استفاده شود، مشتری برای دریافت پیامی که قرار است به وی منتقل شود دچار مشکل می شود.

اگر همیشه به دنبال رنگ های روشن و ملایم باشید و بخواهید به مردم آرامش بدهید، موفق نخواهید شد. مثلا اگر قرار است طرحی برای تبلیغات غذا داشته باشید، باید اشتهای مردم را تحریک کنید. پس باید از رنگ های تندتر و پرانرژی تر استفاده کنید. در کل، باید با توجه با قالب تجارتتان یک رنگ درست و به‌جا انتخاب نمایید.

از طرف دیگر باید به سایر رقیبان و هم صنفان خود نیز توجه داشته باشید. البته باید حواستان باشد که دقیقا از همان رنگ ها و قالب ها استفاده نکنید و رنگی را انتخاب کنید که منعکس کننده ی اهداف و موقعیت شما باشد.

برای مثال اگر در صنعت شما بیش از حد از رنگ زرد استفاده می شود و شما تصمیم دارید که یک تصویر صمیمی و دوستانه ارائه بدهید، بهتر است رنگ صورتی یا نارنجی را جایگزین کنید.

برای این که بهترین انتخاب را داشته باشید، بهتر است از یک شرکت طراحی حرفه ای کمک بگیرید.

 

منبع: آکادمی بال پرواز