زمانی که بودجه محدود می شود باید استراتژی بازاریابی داشته باشیم
بازاریابی برای راه انداختن یک استارتاپ با حداقل بودجهی ممکن شخصیت کاری شما را شکل میدهد. راههای زیادی برای تامین مالی بازاریابی ایدهی شما وجود دارد اما هیچکدام به خوبی راهانداختن کسبوکاری نیست که برای راهاندازی، نیاز به بودجهای اندک داشته باشد تا شما را وادار به نوآوری کند. بودجهی محدود به شما این فرصت را میدهد تا ماهیچههای خلاقیت خودتان را ورزیده کنید و ماموریت خود را از روشهای خلاقانه به اطلاع تمام دنیا برسانید. به جای اینکه بر تبلیغات قدیمی بنری یا مقالات تبلیغی گوگل، برای انداختن نورافکن روی کسبوکارتان تکیه کنید، این هفت استراتژی بازاریابی را به خدمت بگیرید.
۱. «چرا»ی اساسی خود را با دیگران در میان بگذارید
«شغل شما چیست؟» این سوال سادهای است که تقریبا در هر جلسهی معارفهای از شما پرسیده میشود. اگر به سرعت جواب دهید «من کارآفرین هستم.» که کمی آبکی و مبهم است، یا بگویید «یک کسبکار کوچک را اداره میکنم.» که افراد را یاد یک دفتر کار فیزیکی میاندازد، در واقع خودتان را از تبلیغ کسبوکارتان در حین گفتگو محروم کردهاید.
به جای آن، روایتی از راهاندازی کسبوکارتان برای دیگران تعریف کنید که شما را از بازاریابی سایر کسبوکارهای مشابه متمایز میکند. آیا شما با هر فروش در کارتان مبلغی را صرف هدف خاصی میکنید؟ اگر اینطور است به این موضوع اشاره کنید. آیا درست وقتی در زندگیتان با مشکل خاصی روبهرو شدهاید ایدهی این کسبوکار به سرتان زده است؟ اشاره به آن اتفاق ممکن است برای کسانی که آن را میشنوند الهامبخش باشد.
در میان گذاشتن «چرا»ی اصلی در کنار داستان به وجود آمدن استارتاپ شما، کسبوکارتان را برای دیگران به یادماندنیتر خواهد کرد، به علاوهی اینکه چنین موضوعی مردم را در محافل بیشتر جذب خواهد کرد.
۲. به فروش اکتفا نکنید بلکه مردم را در کسبوکارتان درگیر کنید
در برخورد با دیگران غریزهتان به عنوان یک کارآفرین ممکن است شما را تنها به فروش هدایت کند. در حالی که هیچ عیبی وجود ندارد که گهگاه به محصول و خدماتتان ببالید، مهم است که شرکتتان را در بحثهای مرتبط دخیل کنید، مباحثی که ممکن است مستقیما هم به کسبوکار شما مربوط نباشند.
خیلی ساده است که با استفاده از شبکههای اجتماعی، هدفهای بازاریابی خود را بدون اینکه به نظر برسد فقط مشغول تبلیغات هستید با کسبوکارتان درگیر کنید. برخی شرکتها ممکن است پیامهای تشویقکننده در مورد غذاهایی که مردم عکس آنها را همرسان میکنند بگذارند. خردهفروشهای لوازم ورزشی ممکن است مقالهی مربوط به برد اخیر یک تیم بسکتبال محلی را «بازنشر» کنند. با نشان دادن حمایت خودتان از جامعهتان یا دنبالکنندگان آنلاینتان میتوانید اعتماد به برند خود را در میان مردم ایجاد کنید.
تشویق و تبریک برای تیم محلی
وقتی چنین رویکردی را اتخاذ میکنید افراد گروهِ هدفِ کالا و خدمات شما، اگر پس از این نیازی به این محصولات پیدا کنند به یاد مهربانی شما افتاده به سراغ کسبوکار شما میآیند. اشتراک گذاشتن محتوای مربوط به دیگران الزاما از دست رفتن توجه مخاطبان از شما را به دنبال نخواهد داشت، شما میتوانید از Start a Fire برای ساخت آدرسهای اینترنتی (URLs) آماده برای اشتراکگذاری استفاده کنید. با استفده از این ابزار میتوانید نشانهی هر وبسایتی را به صفحهی خودتان اضافه کنید، تا هر زمان که فردی بر لینکی که شما پست کردهاید کلیک کند، علاوه بر مشاهدهی محتوای شما محتوای بیشتری را که شما پیشنهاد دادهاید نیز ملاحظه کند.
۳.بازاریابی جایگاه ویژهی خود را بیابید و در صنعت خودتان صاحب اعتبار شوید
بودجهی کم استارتاپ شما نمیتواند عامل بازدارنده در راه ساختن بازار ویژهی کسبوکار شما باشد. وقتی دیدگاهی از درون کسبوکارتان برای آنهایی که خارج از آن هستند فراهم میکنید میتوانید فرهنگ کسبوکار خود را شکل دهید. میتوانید با داشتن یک بلاگ به فردی ناوارد در زمینهی کارتان این شانس را بدهید که به درکی تازه از کسبوکار شما برسد. ارائهی یک وبینار یا پادکست میتواند به بینندگان یا شنوندگان این احساس را القا کند که آنها هم در کسبوکار شما صاحب نظر هستند.
۴. به مردم کمک کنید محتوای شما را بیابند
اگر استارتاپ شما متناسب با قرن بیست و یکم پایهگذاری شده باشد، پس به نوعی در دنیای آنلاین حضور دارد. در حقیقت ممکن است با داشتن فقط یک وبسایت، نوعی از صفحات اجتماعی، یک بلاگ و حتی وبسایتی که هنوز لانچ نشده خودتان را راضی کرده باشید. اما به صرف داشتن محتوایی آنلاین نمیتوانید مطمئن باشید که مخاطبان هدف به راحتی محتوای شما را پیدا خواهند کرد.
باید در هر پستی که منتشر میکنید واژههای کلیدی که مرتبط با جایگاه اختصاصی شما باشد استفاده کنید، مثلا از «کیف بزرگ چرم مصنوعی» به جای «کیف دستی» استفاده کنید تا رتبهی خود را در گوگل بالا ببرید. همچنین میتوانید برای جذب قدرتمندتر مخاطبان شبکههای اجتماعی از چنین کلمات کلیدیای که بسیار مورد جستجو قرار میگیرند استفاده کنید.
۵. بازاریابی برای کوپنهای الکترونیکی وسوسهکننده!
خود شما احتمالا وسوسه کوپنها را پیش از این تجربه کردهاید. تحقیقات نشان میدهد افراد کمی هستند که بتوانند بازاریابی در برابر یک کوپن با مزایای عالی مقاومت کنند؛ چهار نفر از هر پنج مصرفکننده به طور مرتب در مغازهها و به صورت آنلاین از کوپنها استفاده میکنند. علاوه بر این نیمی از خریداران به این دلیل با شرکت خاصی مراودهی تجاری برقرار میکنند که کوپن در اختیار آنها قرار داده است.
منبع: آکادمی بال پرواز