کارآفرین اجتماعی چه ویژگی های دارد

کارآفرین اجتماعی چه ویژگی های دارد

کارآفرینی اجتماعی

کارآفرینی اجتماعی هر روز استعداد، پول و توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند. اما با افزایش محبوبیت، تعریف و سازوکار آن هم گسترده‌تر شد و در نتیجه هر نوع فعالیتی، عنوان کارآفرینی اجتماعی به خود گرفت. برخی معتقدند هر فعالیتی که هدف مثبتی به همراه داشته باشد را می‌توان کارآفرینی اجتماعی نامید. اکنون زمان آن است که تعریف درستی از کارآفرینی اجتماعی ارائه شود.

با کارآفرینی شروع می‌کنیم

هر تعریفی از کارآفرینی اجتماعی، باید با تعریف کارآفرینی آغاز شود. لغت اجتماعی نیز کارآفرینی را تکمیل می‌کند. اگر تعریف درستی از کارآفرینی نداشته باشیم، دیگر افزودن اجتماعی به آن فایده‌ای ندارد. کلمه‌ی کارآفرینی ترکیبی از دو کلمه‌ی ارزشمند است. از جنبه‌ی مثبت، کار بر تواناییِ ذاتیِ فرد در انجام فعالیت دلالت دارد. بخش آفریدن هم به توانایی در خلق یا به وجود آوردن چیزی مربوط می‌شود. از جنبه‌ی منفی این عبارت دچار مشکل است. مشکل این‌جاست که نمی‌شود چیزی را که مشاهده و اثبات نشده‌است لمس کرد. یک کارآفرین می‌تواند ادعا کند که ایده‌اش بی‌همتاست. ولی تا زمانی که او دستاورد بزرگ قبلی نداشته باشد، راضی کردن سرمایه‌گذاران برای او کاری سخت خواهد بود. سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند به جای ریسک کردن بر روی کارآفرین بالقوه، سرمایه‌ی خود را در سمتی مطمئن‌تر به خدمت گیرند.

با تمام این ملاحظات، ما بر این باوریم لغت کارآفرینی در اصطلاح کارآفرینی اجتماعی نیاز به بحث خواهد داشت. فرصت‌شناسی، خلاقیت و اراده خصوصیات مهم کارآفرین هستند، ولی تمام ماجرا به داشتن این ویژگی‌ها ختم نمی‌شود. این ویژگی‌ها و سایر خصوصیات مثبت، باعث ایجاد دیدگاهی مثبت در سرمایه‌گذاران می‌شود، ولی همه‌ی داستان نیستند.

«کارآفرین همیشه در جستجوی تغییرات است، به آن واکنش نشان می‌دهد و آن را به عنوان فرصتی به کار می‌بندد».

ویژگی‌های کارآفرینی

کارآفرین جذب موارد نیمه مطلوب می‌شود. فرصتی که در این موارد پنهان شده را می‌بیند و از آن برای ایجاد راهی تازه، محصول یا سرویسی جدید یا فرآیندی نو استفاده می‌کند. عاملی که کمک می‌کند کارآفرین بتواند این فرصت‌ها را ببیند و از آن به عنوان شرایطی برای خلق چیزی جدید استفاده کند، تحمل سختی‌ها و ناسازگاری‌هاست. ریشه‌ی این تحمل در داشتن مجموعه‌ای از خصلت‌ها مانند خلاقیت، اقدام مستقیم، شجاعت، پایداری و قدرت الهام گرفتن است. داشتن این خصلت‌ها اساس روندی است که منجر به ابداع چیزی می‌شود.

کارآفرینی اجتماعی - امیدیار به طوری پیگیر ایده‌اش بود که زندگی شخصی‌اش را خراب کرد

کارآفرینی اجتماعی – امیدیار به طوری پیگیر ایده‌اش بود که زندگی شخصی‌اش را خراب کرد

کارآفرین خلاقانه فکر می‌کند و چیزهای جدیدی را ارائه می‌کند که به طور چشمگیری چیزهای موجود را کنار می‌زند. کارآفرین تلاش نمی‌کند تا با تغییراتی اندک و بهینه کردن سیستم فعلی کاری را انجام دهد، بلکه به جای آن یک راه کاملا جدید را برای حل مشکلات پیدا می‌کند. امیدیار و اسکال فروش گاراژی را بهینه نکردند. جابز و وازنیاک الگوریتم‌ها را بهبود ندادند تا سرعت توسعه‌ی نرم‌افزار خاصی را بالا ببرند.

منبع: آکادمی بال پرواز