طرح مالی چیست و برای شرکت ها چه کاربردی دارد؟

طرح مالی چیست و برای شرکت ها چه کاربردی دارد؟

طرح مالی

بخش مالی یک طرح کسب‌وکار شامل گزاره‌های مالی مختلفی است که نشان می‌دهد سازمان شما اکنون در کجا قرار گرفته و انتظار می‌رود در آینده‌ی نزدیک در کجا قرار بگیرد. این اطلاعات به شما کمک می‌کند مشخص کنید شرکت‌تان به چه مقدار سرمایه نیاز دارد و به افرادی که بیرون از شرکت قرار دارند نیز کمک می‌کند مشخص کنند که آیا با وام دادن به شما یا سرمایه‌گذاری کردن در کسب‌وکارتان، از سرمایه‌شان به شکلی عاقلانه استفاده کرده‌اند یا خیر. در همین راستا می‌خواهیم شما را در این نوشته با آماده‌سازی یک طرح مالی آشنا کنیم.

طرح مالی

همچنین باید مشخص کنید که چه نوع تأمین‌ مالی‌ای برای کسب‌وکار شما مناسب‌تر است. بانک‌ها انواع مختلف وام را به کسب‌وکار‌هایی پیشنهاد می‌دهند که ریسک زیادی نداشته باشند. آیا شما به یک وام کوتاه‌مدت نیاز دارید که موجودی‌تان را افزایش بدهید؟ آیا به یک وام معاملاتی نیازی دارید که تمام پول را یک‌جا دریافت کنید یا یک خط اعتباری که هر وقت به پول نیاز داشتید بتوانید پول دریافت کنید؟ آیا به یک وام میان‌مدت نیاز دارید تا دارایی‌های بزرگ‌تر مانند ملک یا تجهیزات خریداری کنید؟ طرح مالی‌تان را با اطلاعات مربوط به جایگاه مالی شرکت‌ در آخرین فصل و بررسی تاریخی وضعیت مالی شرکت آغاز کنید.

ساختاردهی به طرح مالی

اگر طرح شما برای توسعه‌ی یک کسب‌وکار موجود باشد، بیانیه‌ی شما باید بر اساس داده‌ی طرح مالی مربوط به این کسب‌وکار ایجاد شده باشد. اگر کسب‌وکار شما نوپاست بیانیه‌ی شما نظری خواهد بود، اما می‌توانید با مبتنی کردن آن بر بیانیه‌های مالی منتشرشده که به کسب‌وکارهای مشابه شما مربوط هستند، آن را واقع‌بینانه‌تر کنید.

ساختاردهی به طرح مالی

اگر خودتان نمی‌توانید چنین داده‌هایی را پیدا کنید یا به‌خاطر منحصربه‌فرد بودن مفهوم کسب‌وکار شما چنین داده‌هایی وجود ندارند یا همه‌ی کسب‌وکارهای مشابه به‌ شکل خصوصی اداره می‌شوند، به دنبال حسابداری باشید که تجربه‌ی کار کردن با کسب‌وکارهای مشابه را داشته باشد و بتواند در ایجاد بررون‌یابی‌های مالیِ واقع‌بینانه‌ به شما کمک کند.

سه بیانیه‌ی مالی کلیدی

طرح مالی شما باید شامل سه بیانیه‌ی مالی کلیدی باشد: بیانیه‌ی درآمد، بیاینه‌ی ترازنامه‌ و جریان نقدی. در ادامه چیستی هر یک از این بیانیه‌ها و دلایل نیاز شما به‌ آنها را بررسی می‌کنیم.

بیاینه‌ی درآمد/بیانیه‌ی سود و زیان

بیانیه‌ی درآمد که بیانیه‌ی سود و زیان نیز نامیده می‌شود، مخارج و عایدی‌ شرکت شما را خلاصه می‌کند. عایدی‌ها فروش و/یا دیگر منابع درآمد شرکت شما هستند. برای مثال، یک کسب‌وکار نظافت از ساعت کار یا هزینه‌ای که برای هر اتاق یا خانه دریافت می‌کند عایدی کسب می‌کند؛ یک فروشگاه خواربار فروشی از غذا و دیگر محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهد عایدی به‌دست می‌آورد.

ترازنامه

طرح مالی - ترازنامه

ترازنامه دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت شما را نشان می‌دهد. این اسناد ترازنامه نامیده می‌شوند چراکه بدهی‌ها باید به‌ شکل مناسبی با دارایی‌ها در تعادل باشند. درون هر دسته‌ زیر‌دسته‌های متعددی وجود دارد. برای مثال دارایی‌‌های شما شامل پول نقد، حساب‌های دریافتی، موجودی کالا و تجهیزات است و بدهی‌های شما شامل حساب‌های پرداختی، دست‌مزدها و حقوق‌ها، مالیات، اجاره ‌و تسهیلات و سپرده برای وام می‌شوند.

بیانیه‌ی جریان نقدی/بودجه‌ی نقدی

طرح مالی - یشنهاد دادن برنامه‌ی زمانی بازپرداخت یا استراتژی خروج

بیانیه‌ی جریان نقدی نشان‌دهنده‌ی مقادیری است که انتظار دارید در یک چارچوب زمانی به کسب‌وکار شما وارد و از آن خارج شود. موضوعاتی که لازم است برای پیش‌بینی جریان نقدی بررسی کنید عبارتند از پیش‌بینی‌های فروش و دریافت‌های نقدی در برابر اعتبارات دریافتی و چارچوب زمانی برای جمع‌آوری حساب‌های دریافتی. این مخارج چقدر خواهند بود و هر چند وقت یک‌بار باید آنها را پرداخت کنید؟ آیا شما اعتبار تجارت خواهید داشت و برای چه مدت باید به تأمین‌کننده‌ها پرداخت انجام بدهید؟

منبع: آکادمی بال پرواز