توسعه کسب و کار را چگونه می توانیم یاد بگیریم
توسعه کسب و کار: این قانون طلایی که میخواهم با شما در میان بگذارم، مختصر و مفید و اثرگذار است: «طوری با دیگران رفتار کن که میخواهی با تو رفتار کنند.» این قانون قدیمی را از بچگی در ذهن داشتهایم و آثارش را هم در زندگی شخصیمان دیدهایم. اما وقتی پای دنیای کسبوکار به میان میآید، این قانون را آنقدرها هم به کار نمیگیریم. ولی بیایید ببینیم این قانون چطور به کمکتان میآید که به توسعه کسب و کار موفق منتهی شود. میتوانیم مفاهیم اخلاقی را خیلی راحت، نسبت به دیگر حوزههای کسبوکار دست کم بگیریم. یا اینکه میتوانیم اسناد مربوط به ارزشهای کسبوکار را پر کنیم از این مفاهیم، ولی در فرایندهای روزمره هیچ جایگاهی برایشان قائل نشویم. اما واقعیت این است که باید اصول اخلاقی را با موفقیت بلندمدت شرکت گره بزنیم. این دیگر از آن مفاهیم ناکارآمدی نیست که در دنیای واقعی کسبوکار هیچ جایگاهی ندارند.
شهرت یافتن برای داشتن کسب و کار موفق
یکی از ارزشمندترین داراییهای شما، شهرتتان است و نگهداری از این دارایی، آن هم به هر قیمتی که باشد، مهم است. سودهای مالی از دست میروند و دوباره به دست میآیند، اما بازسازی شهرتی که خدشهدار شده، دشوارتر از آن چیزی است که تصورش را میکنید. در تعاملاتتان با دیگران و فرایندهای تصمیمگیریتان در کسبوکار، باید قانون طلایی را به کار بگیرید، و این آسانترین راه برای حفظ شهرت است.
فرد ریچلد (Fred Reichheld)، نویسنده و سخنران، در مقالهای در مجلهی Harvard Business Review مینویسد: «هر بار که قانون طلایی را اجرا میکنید، شهرتتان افزایش مییابد، و هر بار که آن را نادیده میگیرید، کاهش پیدا میکند.» آنطور که پیداست، مواجهه با موقعیتهای خاص و برخورد محترمانه با دیگران، در دنیای کسبوکار هم به اندازهی زندگی شخصی اهمیت دارد. استراتژیِ کسبوکاری با شدت و حدت زیاد، شاید در ابتدا جواب بدهد، اما آنطور که دانشمند معروف رابرت اکسلراد (Robert Axelrod) عنوان میکند، اتفاقا در بلندمدت «همهی آنچه را که برای موفقیتش نیاز داشته به نابودی میکشاند».
بهبود تجربهی مشتری
رازِ داشتنِ مشتری راضی، این است که خودتان را جای او بگذارید.
هنری فورد ارزش این مفهوم ساده را درک کرده بود. او گفته «اگر تنها یک راز برای موفقیت وجود داشته باشد، این راز در فهمِ دیدگاه دیگران و دیدن چیزها از زاویهی دید آنها نهفته است.» اگر چه برای شرکتهای کوچک نسبتا آسان است که به مشتریانشان توجه کافی بکنند، اما همینطور که شرکتی گسترش پیدا میکند، معمولا این امر دشوارتر میشود. اما حتی زمانی که شرکت رشد هم میکند، برایش مهم است که به ریشههایش وفادار بماند و به شناسایی و برآوردن انتظارات مشتریانش ادامه بدهد و در زمانی کوتاه خدمات فوقالعادهای ارائه بدهد تا با مشتریانش همانطوری رفتار کرده باشد که آنها میخواهند.
نیروی کار راضی گامی به سوی کسب و کار موفق
یکی از بهترین روشها برای جمع و جور کردن گروهی که پر جنب و جوش و با انگیزه و همیشه آماده باشند، رفتار درست با آنهاست. نیروی کارِ راضی، انگیزه خواهد داشت تا خدمات فوقالعادهای به مشتریان بدهد و به شرکت هم وفاداری بیشتری خواهد داشت. جای تعجب ندارد که مطالعات نشان میدهند یک قدردانی خالص و ساده، میتواند تاثیر فوقالعادهای در انگیزش کارکنان داشته باشد. هری سی هندلین (Harry C. Handlin) مدیر سابق شرکت لینکلن الکتریک به استفاده از قانون طلایی در برخورد با نیروی کار و اهمیتِ اولویت دادن به دیگران، نه تنها در حوزهی روابط با مشتری، بلکه در روابط بین کارفرما و کارمند هم باور داشت.
منبع: آکادمی بال پرواز