دلایل محبوبیت شرکت اوبر
اوبر شرکت خدمات مسافربری ازطریق گوشیهای تلفن همراه هوشمند است که خدماتی مشابه تاکسیها ارائه میکند. شرکت اوبر از سال ۲۰۱۲ شروع به کار کرده و به جایگزینی برای استفاده از تاکسی و سایر امکانات مسافرت درونشهری تبدیل شده است. اما سازوکار اوبر چیست؟ با ما همراه باشید تا با اوبر و نحوهی کار آن بیشتر آشنا شوید.
۱. اوبر؛ شرکتی مبتنی بر تلفن همراه
رانندگان شرکت اوبر گواهینامه یا مدارک خاصی از این شرکت ندارند؛ آنها فقط از خودروِ خود و با حمایت شرکت اوبر برای ارائهی خدمات مسافربری با کرایهای ارزانتر استفاده میکنند. تمام سازوکار این شرکت براساس اینترنت و با تلفن همراه هوشمند، از طریق اپلیکیشن اوبر قابلاجراست. این یعنی لزومی ندارد کرایهی راننده را نقدا پرداخت کنید یا حتی انعام بدهید.
تفاوت خیلی عالیِ این خدمات با سایر سرویسهای حملونقل عادی مانند تاکسیهای معمول در این است که در میان راه، مسافری سوار نخواهد شد و سرویس بهطور اختصاصی در خدمت شما خواهد بود. اوبر براساس فناوری موجود در اپلیکیشنهای تلفنهای هوشمند، به شما خدمات ارائه میکند.
شرکت اوبر در ۳۷۷ شهر در سرتاسر دنیا مشغول به فعالیت است: توکیو، سیاتل، دبی، لندن، پاریس، مونترال، شیکاگو و… . خدمات اوبر در بیشتر شهرها و مراکز اصلیِ قطار شهری هم موجود است. [میتوانید از مراکز خدمات اوبر در ایستگاههای بزرگ مترو استفاده کنید و از آنجا به نقطهی دلخواهتان بروید.] اوبر مختص بزرگسالان است و کاربران آن باید ۱۸ سال به بالا باشند.
۲. فرایند کار با اوبر
استفاده از اوبر نسبتبه تاکسیهای عادی بسیار بیشتر است، چون:
- با نصب اپلیکیشنِ اوبر روی تلفن هوشمند خود و ایجاد حساب کاربری میتوانید بهسادگی از آن استفاده کنید. تمام فرایند پرداخت هم از طریق کارتهای اعتباری انجام میشود. لازم نیست با خود پول نقد جابهجا کنید.
- برای سفارش سرویس لازم نیست حتما از طریق اپلیکیشن عمل کنید؛ شناسایی موقعیت مکانی و سفارش مسیر با GPS از راه وبسایت یا پیامک هم مقدور است.
- اوبر به شما اطلاع میدهد که برای رسیدن سرویس، چقدر باید در انتظار باشید. این مدتزمان در مراکز اصلی شهرها، معمولا ۳ تا ۱۰ دقیقه است.
اوبر بعد از رسیدن سرویس به شما اطلاعرسانی میکند و مشخصات خودرو و صاحب آن را بههمراه تصویر برایتان ارسال میکند. - پس از سوارشدن، میتوانید کرایه را بهطور اختیاری با کاربر دیگری که هممسیر شماست، بهصورت اشتراکی بپردازید.
۳. علت محبوبیت اوبر
۳ عامل مهم محبوبیت اوبر در این موارد خلاصه میشود: قیمت مناسب، کیفیت استاندارد و آسایشی که به مسافران میبخشد. البته این محبوبیت، دستهی دیگری از افراد را چندان خوشحال نمیکند؛ بله، همانطورکه میتوان حدس زد، رانندگان تاکسی باوجود اوبر ۵۰درصد کاهش درآمد داشتهاند و طبیعی است که چندان خوشحال نباشند.
۴. شرکت اوبر؛ ۲۵ تا ۵۰درصد ارزانتر
ساعت سرویس و شهر محل تردد، باعث ایجاد اختلاف اندکی در قیمت اوبر میشود. باوجوداین، همچنان استفاده از سرویسهای اوبر مقرونبهصرفهتر از سایر خدمات تاکسیرانی است. اما لازم است بدانید در زمانهای خاصی نظیر شب کریسمس یا مسابقات ورزشی، هزینهی سفر ۲تا۵ برابر بیشتر میشود که البته موقت است. گذشتهازاینها، رانندگان عادی انتظار دارند معادل ۱۵درصد کرایه، انعام بگیرند، ولی این مسئله در میان رانندگان اوبر جایی ندارد.
۵. شرکت اوبر؛ سریعتر از سایر سرویسها
بهعلت جذابیت اوبر برای رانندگان مختلف و همکاری آنها با این سامانه، همیشه رانندگان زیادی در دسترس مسافران مشغول به خدمتاند. درنتیجه خیلی زود به درخواست مشتریان پاسخ داده میشود. بهگواه رانندگان اوبر، در حدود ۳تا۱۰ دقیقه طول میکشد تا آنها خود را به مسافران برسانند. اما این زمان برای تاکسیهای عادی معمولا ۳۰ تا ۴۵ دقیقه است.
۶. پیشنهادهای متنوع شرکت اوبر
اوبر سرویسهای متنوعی برای مسافران فراهم کرده است: از سفرهای انفرادی و گروهی تا پیشنهاد سرویس با خودروهایی لوکس و مجلل مانند لیموزین. اوبر ۵ سرویس ارائه میدهد: «اوبر ایکس» ارزانترین و رایجترین سرویس اوبر است. این سرویس با استفاده از خودروهای معمولی ارائه میشود و تا ۴ سرنشین میتوانند از آن استفاده کنند. کرایهی این سرویس معمولا نصف هزینهی تاکسیهای معمولی است و مدل خودروها باید از سال ۲۰۰۰ میلادی بهبالا باشند.
۷. امکان امتیازدهی به راننده
یکی از فواید شرکت اوبر نظارت بر کار رانندگان است. در پایان هر سفر، مسافران به رانندهها امتیازی از ۱تا۵ میدهند و به همین دلیل رانندهها به ایمنی و نظافت خودرو و ایجاد تجربهای دلپذیر برای مسافران اهمیت زیادی میدهند. اوبر در هر شهر معیارها و استانداردهای خاص خود را برای امتیازدهی به رانندگان در نظر میگیرد. هر راننده بهمحض کسب امتیازاتی زیر حد معیار، کنار گذاشته میشود.
۸. امکان امتیازدهی به مسافران
رانندههای اوبر نیز مانند مسافران، حق امتیازدهی دارند. بعد از خروج مسافران از خودرو، راننده نیز به مسافران امتیاز میدهد. این امتیازدهی موجب مدیریت بهتر کاربران و مسافرانی میشود که ادب را رعایت نمیکنند یا هنگام استفاده از این خدمات، حال مساعدی ندارند، مانند افراد مست یا افراد خشن و پرخاشگر.
۹. امکان ملاحظهی امتیازات شرکت اوبر
مسافران میتوانند امتیازات بهدستآمدهشان را مشاهده کنند. شرکت اوبر این گزینه در اپلیکیشن، برای تشویق مسافران به رفتارهایی بهتر مانند محکمنبستن در خودرو و… در اختیار آنها قرار گرفته است.
۱۰. اوبر؛ شرکتی مجازی با رانندگانی بهعنوان پیمانکار
یکی از دلایل کرایههای ارزانتر اوبر، تماموقتنبودن کار رانندگان و درنتیجه پرداختنکردن حقوق و مزایای دائمی به آنهاست. در سال ۲۰۱۵، یکی از قضات کالیفرنیا به این مسئله اعتراض کرد. او معتقد بود رانندگان اوبر نیز مانند کارمندان سایر شرکتها هستند و باید مزایا و بیمه و… دریافت کنند.
این تصمیم ازجمله مقرراتی است که در برخی شهرها پذیرفته نشده است. البته کمی چالشبرانگیر و دشوار است، زیرا امتیاز سهولت فرایند در اوبر، بهعلت همکاری با رانندگان مختلف و متعدد بهشکل نیمهوقت است. پرداخت حقوق و مزایا مانند شرکتهای عادی، هزینهی زیادی بر اوبر تحمیل خواهد کرد.
منبع: آکادمی بال پرواز