مهارت ترغیب افراد

در دنیای امروزی، به دلیل تغییرات زیادی که در تجارت روی می‌دهد، ترغیب به عنوان یک مهارت حیاتی در مدیریت مطرح می‌شود.

شما حتما ترغیب‌کنندگان با استعدادی را که تقریبا توان مجاب کردن تمام افراد اطرافشان را دارند را می‌شناسید. افراد ترغیب‌کننده با محقق نمودن عقایدشان، ارزش‌های والایی را برای سازمان‌ها به ارمغان می‌آورند. درحالی‌که هنوز هم بسیاری از مدیران براین عقیده هستند که ترغیب، به نوعی بازی با احساسات افراد است. واقعیت حاکی‌ از آن است که این عقیده درست نیست. درحقیقت، ترغیب فرایند تغییر و تقویت نگرش‌ها و رفتارهای افراد در جهت مرتفع‌کردن نیازهای هر تجارتی است.

ترغیب چیست

ترغیب یک فرایند مرکب است که نیازمند آماده‌سازی‌های دقیقی نظیر مکالمات مناسب دوطرفه و درک عمیقی از چگونگی اتخاذ تصمیم توسط دیگران می‌باشد. ترغیب‌کنندگان ماهر در یک فرایند درک متقابل، ارتباط عمیقی با مخاطب‌شان ایجاد می کنند. ترغیب، ترکیبی از دانش و هنر است. برای دستیابی به این ترکیب از دانش و هنر، شما نیازمند کسب انواع مهارت‌هایی نظیر ایجاد اعتبار، تسلط بر ذهن و قلب افراد و نیز غلبه کردن بر مقاومت مخاطب نسبت به عقایدتان هستید. اگر شما این مهارت‌ها را تا حد زیادی در خود تقویت کنید، می‌توانید عقایدتان را به پیامدهای ارزشمندی تبدیل کنید.

عناصر کلیدی ترغیب

۱-اعتبار:

ترغیب‌کنندگان ماهر اعتبارشان را از طریق دستیابی به مهارت‌هایی چون ترویج روابط مثبت با مخالفان و جلب اعتماد آنان کسب می‌کنند.
اعتبار را می‌توان بر اساس فرمول ساده (اعتبار=اعتماد+مهارت) بیان کرد. هرچه شما اعتبار و مهارت بیشتری کسب کنید، اعتبار بیشتری برای خود و عقایدتان به ارمغان خواهید آورد.

جلب اعتماد دیگران

هنگامی‌که شما نتوانید اعتماد لازم را کسب کنید، مخاطبانتان ارزش زیادی برای آن‌چه بیان می کنید، قائل نمی‌شوند. وقتی افراد به شما و عقاید‌تان اعتماد می‌کنند، تمایل دارند که شما را فردی قابل قبول، مطلع، صادق و فردی که به دنبال مصلحت‌شان است، ببینند. وقتی افراد باور داشته‌باشند که شما به منافع و مصلحت آن‌ها فکر می‌کنید، تمایل بیشتری برای اعتماد به شما و عقایدتان پیدا می‌کنند.
کاستی‌های پیشنهادتان را بپذیرید. پذیرش صادقانه معایب موجود در پیشنهادتان، می‌تواند در ایجاد اعتماد با مخاطبانتان سودمند باشد.

مهارت‌هایتان را نشان دهید

مهارت نیز همانند اعتماد، به ایجاد اعتبار کمک می‌کند. دیگران هنگامی شما را فردی ماهر قلمداد می‌کنند که بیانات و قضاوت‌هایتان در مورد پیشنهاد مورد نظر، نشان دهنده آگاهی کافی شما از موضوع مورد نظر باشد. شما همچنین می‌توانید با جمع آوری و بیان پیشینه‌ای از موفقیت‌هایتان، مهارتتان را نشان دهید.

نشان‌دهید که از عبارت اختصاری و فنی بکار رفته توسط مخاطبانتان آگاهی دارید. جدیدترین اطلاعات در مورد محصولات و بازار آن‌ها را داشته باشید. در وقت مناسب افراد را متوجه مدارک و درجات علمی پیشرفته‌ای که بدست آورده‌اید نمائید.

۲-زمینه مشترک:

ترغیب‌کنندگان موثر اهداف‌شان را در زمینه‌های مشترک با مخاطبان شکل می‌دهند. آن ها به جانبداری از آنچه که برای خودشان و برای دیگران ارزشمند است، می‌پردازند.

۳-اطلاعات حمایتی:

مدیران ترغیب‌کننده، موقعیت‌هایشان را با استفاده از اطلاعات مفید، داستان‌های مجاب کننده، تمثیل‌ها و تصاویر، تثبیت و تقویت می کنند.

۴-درک عمیق احساسات دیگران:

ترغیب‌کنندگان با استعداد، احساسات مخاطب‌شان را درک کرده و از نظر احساسی با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.

 

منبع: آکادمی بال پرواز

محمد حیدری
محمد حیدری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

سبد خرید
  • سبد خریدتان خالی است.
ورود به سایت
0