زبان بدن و اهمیت آن در مصاحبه های شغلی

همگی این را به خوبی می دانیم که تسلط بر روی نوع صحبت و رفتار لازمه پیروز شدن در یک کصاحبه شغلی می باشد. به همین دلیل است که زبان بدن در اینگونه مصاحبه ها بسیار مهم و ضروری است. پس چرا خیلی از آنهایی که بیان نافذ دارند و حتی با رزومه‌ی پر و پیمان دعوت به مصاحبه می‌شوند، باز هم نتیجه‌ی مطلوب نمی‌گیرند؟ این دسته از جویندگان کار احتمالا یادشان رفته مهارت‌های غیرکلامی مانند زبان بدن به اندازه‌ی مهارت‌های کلامی و تجارب کاری مورد توجه قرار می‌گیرند. این افراد اگرچه بلدند در تعریف از قابلیت‌های‌شان ساعت‌ها سخنوری کنند، اما هنوز یاد نگرفته‌اند حرکات بدن‌شان را با کلامی که از دهان‌شان خارج می‌شود هماهنگ کنند. در نتیجه، با اینکه ادعا دارند کارکشته‌ی حرفه‌ی خودشان هستند، زبان بدن‌شان چیز دیگری را نشان می‌دهد، طوری که کارفرما دچار گمراهی می‌شود.

 

اهمیت زبان بدن در مصاحبه‌های شغلی

در ادامه، نکاتی را در خصوص زبان بدن با یکدیگر مرور می‌کنیم تا در مصاحبه‌های شغلی موجب سردرگمی کارفرما نشوید.

۱. صاف بنشینید و به پشتی صندلی تکیه بدهید

صاف بنشینید و به پشتی صندلی تکیه دهید

از خم شدن به سمت جلو به شکلی که قفسه‌ی سینه و شکم جمع شود بپرهیزید ( به زبان راحت تر قوز نکنید). به جای این کار  صاف بنشینید، انگار یک چیزی مدام در حال کشیدن شما به سمت بالاست. همچنین یادتان نرود در تمام طول مصاحبه قرص و محکم به پشتی صندلی تکیه دهید. این گونه نشستن نشان‌دهنده‌ی حس اطمینان و اعتماد به نفس شما است، اما در صاف و محکم نشستن هم زیاد  اغراق نکنید ( مثل چوب خشک نباشید).

وقتی وارد مکالمه شدید و احساس کردید صحبت گل انداخته است، اشکالی ندارد اگر خیلی کم به سمت جلو متمایل شوید، اما شانه‌های‌تان را پایین نیندازید.

۲. به چشم کارفرما زُل نزنید

به چشم مصاحبه‌کننده زُل نزنید

اینکه بتوانید مستقیم به چشم‌های کارفرما نگاه کنید نشانه‌ی اعتماد به‌ نفس و اطمینان شماست، اما مواظب باشید این نگاه کردن تبدیل به زل زدن نشود. اگر به مدت طولانی به چشم های کارفرما زل بزنید ممکن است این رفتار را دال بر گستاخی شما برداشت کند.

حرکات چشمیِ رو به بالا نشانه‌ی دروغ‌گویی و اعتماد به نفس ضعیف است. پس برای اینکه با اعتماد به نفس و روراست به نظر برسید، مستقیم به چشم‌های کارفرما نگاه کنید، اما حواس‌تان باشد در کلِ صورت طرف مقابل‌ چشم بچرخانید و هر چند ثانیه به بینی و لب‌های مصاحبه‌کننده نیز نگاه کنید.

۳. زبان بدن : حین صحبت از حرکات دست‌ها کمک بگیرید

زبان بدن : حین صحبت از حرکات دست‌ها کمک بگیرید

 

پنهان کردن دست‌ها نشانه‌ی بی‌اعتمادی شما به خودتان است.به جای اینکه خشک و بی حرکت بنشینید و هیچ حرکتی نداشته باشید و دست های خودتان را در جیب ها، پشت میز پنهان کنید یا ان ها را به هم بپیچید، از آن ها برای حرف زدن و رساندن مطلب به کارفرما بهره ببرید. این حالت موجب برانگیختگی احساسات مثبت در ناحیه‌ی لیمبیک مغز می‌شود و کارفرما احساس راحتی بیشتری با شما خواهد کرد. این در حالی است که دست به سینه نشستن نتیجه‌ی معکوس دارد و در طرف مقابل حالت تدافعی ایجاد می‌کند. همچنین اشاره کردن با نوک انگشت ممکن است توهین‌آمیز تلقی شود.

۴. زبان بدن : کف دست‌ها را باز نگه دارید

کف دست‌ها را باز نگه دارید

 

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مورد حرکات دست‌ها باید به آن توجه داشته باشید مشت نکردن دست‌هاست. پیدا بودن کف دست‌ نشانه‌ی صداقت و تعهد است. پس سعی کنید حین صحبت از حرکاتی استفاده کنید که حین آنها کف دست‌ها باز و رو به بالا باشد. پیدا بودن کف دست به نشانه‌ی صداقت و روراستی دقیقا همان چیزی است که در فلسفه‌ی دست دادن به آن اشاره شده است. و اما یک نکته‌ی اساسی در مورد دست دادن:

 

موقع دست دادن، کف دست‌تان را اندکی رو به بالا بگیرید.

 

موقع دست دادن، کف دست‌تان را اندکی رو به بالا بگیرید.

خیلی سفت یا خیلی شُل دست ندهید. قبل از مصاحبه تمرین کنید تا فشار دست‌تان موقع دست دادن با کارفرما متعادل باشد. در ضمن، کف دست‌تان را اندکی رو به بالا بگیرید، طوری که وقتی با طرف مقابل دست دادید، دست خودتان زیر دست او قرار بگیرد. این طرز دست دادن نشان می‌دهد برای جایگاه طرف مقابل احترام قائلید. یادتان باشد وقتی دست‌تان در دست کارفرماست، هرگز دست دیگرتان را روی دستش قرار ندهید، چرا که این حرکت نشانه‌ی تسلط و برتری است و ممکن است تهدیدآمیز تعبیر شود.

 

۵. زبان بدن : کف هر دو پا را روی زمین قرار دهید

کف هر دو پا را روی زمین قرار دهید

 

از قرار دان یک پا روی پای دیگر، آن هم از ناحیه‌ی زانو، به شدت اجتناب کنید، به ویژه خانم‌ها. در عوض، پاها را از ناحیه‌ی مچ روی هم قرار دهید تا وقتی خواستید جای پاها را عوض کنید، تغییر حالت‌تان خیلی زیاد به چشم نیاید.

بهترین حالت نشستن در مصاحبه‌های شغلی این است که کف هر دو پای خود  را روی زمین قرار دهید. برای این طرز نشستن دلیل علمی وجود دارد. قرارگرفتن کف هر دو پا روی زمین موجب تقویت ارتباط بین نواحی لیمبیک و نِئوکورتِکس مغز می‌شود، یعنی در مواجهه با سوالات پیچیده راحت‌تر می‌توانید از تفکر خلاق به تفکر منطقی یا برعکس گریز بزنید علاوه بر آن اعتماد به نفس شما را به خوبی نشان می دهد.

چنانچه مصاحبه‌ی تلفنی انجام می‌دهید، توصیه شده است هنگام صحبت کردن با تلفن قدم بزنید. راه رفتن کمک‌تان می‌کند نیمکره‌‌های مغزتان بهتر با یکدیگر هماهنگ شوند و بتوانید جواب‌های هوشمندانه‌تری بدهید.

 

۶. طرز راه رفتن‌تان را درست کنید

طرز راه رفتن‌تان را درست کنید

 

بهترین زمان برای بهره بردن از زبان بدن موقع ورود شما به جلسه کاری است، شما با طرز راه رفتن خود می توانید کارفرما را ترغیب کنید. گفته می‌شود در همان ۱۰ ثانیه‌ی اولی که مقابل کارفرما حضور پیدا می‌کنید، سرنوشت‌تان تعیین می‌شود. برای اینکه بهتر به نظر برسید، شانه‌های‌تان را به سمت عقب بکشید و سرتان را صاف بالا بگیرید. قدم‌های‌تان را طوری تنظیم کنید که طول هر گام چیزی حدود ۶۰ سانتیمتر دربیاید. وقتی به سمت کارفرما حرکت می‌کنید، برقراری ارتباط چشمی فراموش‌ نشود.

۷. نفس عمیق بکشید و در هنگام بازدم شروع به صحبت کنید

عمیق نفس بکشید و در هنگام بازدم شروع به صحبت کنید

 

برای اینکه از شدت اضطراب خود بکاهید، عمیق‌تر نفس بکشید. سعی کنید نفس کشیدن‌تان را طوری تنظیم کنید که در هنگام بازدم، یعنی موقع بیرون دادن هوا، شروع به صحبت کنید. تنفس دیافراگمی (نوعی تنفس عمیق که در آن شکم بیش از قفسه‌ی سینه منبسط می‌شود) را تمرین کنید و قبل از شروع مصاحبه ۱۰ مرتبه نفس عمیق بکشید. نفس کشیدن صحیح موجب کاهش ضربان قلب، تنظیم فشار خون و افت هورمون‌های استرس می‌شود.

۸. لبخند بزنید و هر از گاهی سر تکان دهید

لبخند بزنید و هر از گاهی سر تکان دهید

 

برای اینکه نشان دهید به طور کامل به حرف‌های کارفرما گوش می‌کنید و به صحبت‌های او علاقه‌مند هستید، لبخند بزنید. گاهی هم برای اینکه مشخص شود موضوع بحث را درک کرده‌اید سر تکان دهید، اما حواس‌تان باشد این حرکت را پشت سر هم تکرار نکنید.

۹. به میز مصاحبه نچسبید و وسایلی را که همراه دارید مدیریت کنید

به میز مصاحبه نچسبید و وسایلی را که همراه دارید مدیریت کنید

 

اگر با خودتان نمونه‌کار آورده‌اید، بهترین کار این است که چند مورد آنها را روی میز مصاحبه قرار دهید، البته به شرطی که قرار باشد درباره‌ی‌شان چیزی بگویید. بقیه‌ی وسایل‌تان را که احتمالا شامل کیف دستی است، کنار پای‌تان روی زمین بگذارید. قرار دادن کیف روی پاها بین شما و کارفرما مانع ایجاد می‌کند. در ضمن، خیلی به میز نچسبید تا راحت‌تر بتوانید حرکات دست‌تان را به نمایش بگذارید.

۱۰. شیک خداحافظی کنید

شیک خداحافظی کنید

 

در پایان مصاحبه، وسایل‌تان را آهسته و همراه با لبخند جمع کنید. اگر چند نفر در اتاق مصاحبه حضور دارند و به هر دلیلی نمی‌خواهید با همه‌ی آنها دست بدهید، توصیه می‌کنیم حداقل با کارفرما یا مدیر استخدام و همچنین کارمندی که شما را به اتاق مصاحبه هدایت کرد، دست بدهید.

امیدواریم با رعایت نکات گفته شده شانس بیشتری در مصاحبه‌های شغلی پیدا کنید. به نفع‌تان است قبل از روز مصاحبه، روی زبان بدن‌تان کار کنید و نکاتی را که مرور کردیم حداقل یکبار تمرین کنید. مطمئن باشید کارفرمایان ریزترین حرکات‌تان را زیر نظر دارند و فقط به تجارب کاری شما بسنده نخواهند کرد.

 

برگرفته از : آکادمی بال پرواز