برای استخدام بهترین ها هوشمندانه عمل کنید

برای استخدام بهترین ها هوشمندانه عمل کنید

۱۱ نکته‌ی مهم برای استخدام بهترین‌ها (نکاتی که بیش‌تر شرکت‌ها به شما نمی‌گویند!)

استخدام بهترین ها جدید هیچ‌وقت کار ساده‌ای نیست. استخدام یک شخص برای یک موقعیت شغلی کلیدی مانند مدیر اجرایی، احتمالا یکی از مشکل‌ترین کارهایی است که به عنوان رهبر یک گروه انجام می‌دهید.
دیوید ای. پری (David E. Perry)، یکی از نویسندگان کتاب «استخدام بهترین‌ها: چگونه تیم رویایی خود را بسازید و رقبا را از میدان به‌ در کنید» و متخصصی با بیش از سی سال تجربه که نشریات به او لقب «استخدام‌کننده‌ی خبره» داده‌اند، می‌گوید: «بیشتر تصمیماتی که برای کسب‌وکارتان می‌گیرید، کوچک هستند. مثلا یک فروش یا معامله، به تنهایی ارزش زیادی برای یک کسب‌وکار کوچک به همراه ندارد، حتی شکست خوردن در یک معامله هم ضرر زیادی به آن کسب‌وکار نمی‌رساند. اما استخدام یک مدیر اجرایی فرق می‌کند، زیرا می‌تواند باعث پیروزی یا شکست یک سازمان شود.» در این مقاله با ۵ نکته‌ی هوشمندانه برای استخدام بهترین‌ها، آشنا می‌شوید.

استخدام گزینه‌ی مناسب

حالا حتی اگر مواردی را که اشاره شد کنار بگذاریم، شرایط سخت بازار نیروی کار امروز هم باید در نظر بگیریم، بازاری که در آن برای جذب نیروهای با استعداد با چنگ و دندان در آن رقابت می‌شود. به همین دلیل شرکت‌های بزرگ با منابع مالی فراوان، مبالغ زیادی به مؤسسات استعداد یابی مدیریتی می‌پردازند، به این امید که افراد مستعدی را بیابند که بتوانند به رشد شرکت‌هایشان کمک کنند. حالا اگر شما پول کافی برای مراجعه به یک مؤسسه‌ی استعداد یابی بزرگ را نداشته باشید چه؟ پِری در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «شما می‌توانید خیلی از کارهایی را که یک مؤسسه‌ی کاریابی برایتان انجام می‌دهد، خودتان انجام دهید. اگر گام‌های زیر را دنبال کنید، پس از آن هر بار شانس خود را برای استخدام برنده‌ها به طور خارق‌العاده‌ای افزایش می‌دهید.»

۱. برای موقعیت شغلی مورد نظرتان یک پروفایل بسازید

پری معتقد است استخدام بهترین ها یا یک مدیر اجرایی نوعی سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید و هر سرمایه‌گذاری‌ای باید با بازدهی که دارد سنجیده شود. صاحبان کسب‌وکار به جذب پرسنل به چشم یک روند ساده برای توسعه‌ی شرکت نگاه می‌کنند. اما او می‌گوید با استخدام یک مدیر اجرایی نیز باید مانند سایر سرمایه‌گذاری‌ها برخورد شود و منافعی که از آن به دست می‌آید، به خوبی سنجیده شوند.
با در نظر داشتن این نکته، یک «پروفایل موقعیت» یا «پروفایل موفقیت» تهیه کنید که نقش مدیر اجرایی و منافع تجاری‌ای را که آن شخص در آن نقش باید به دست آورد، به وضوح مشخص کنید -این چیزی است که پری به عنوان «شرح وظایف در سطح بالا» از آن یاد می‌کند.

۲. یاد بگیرید افرادی را که به دنبال شغل نیستند، پیدا کنید

دنیا یک بازار برای نمایش استعدادهای بزرگ است. پری می‌گوید: «بهترین مدیران به دنبال شما نمی‌گردند، چرا که در حال حاضر جایی مشغول به کار هستند -و یقینا شغل‌های خوبی هم دارند- و همچنین آنها به صورت آنلاین هم دنبال کار نیستند. در حقیقت، بهترین گزینه‌ها به ندرت در جست‌وجوی کار هستند.» او توضیح می‌دهد که «شما به عنوان دارنده‌ی یک کسب‌وکار کوچک، می‌خواهید بهترین گزینه‌ی موجود را پیدا کنید، نه صرفا بهترین کسی که دنبال کار می‌گردد.» با توجه به این نکته، او توصیه می‌کند که «با مهارت تمام به دنبال کسانی باشید که برای رقبای شما کار می‌کنند. یک گروه از بهترین افرادتان را برای شکار کردن آنها بسیج کنید.»

۳. واقعیت را بپذیرید

پری می‌گوید: «چالش شما این است که بهترین مدیران را قانع کنید که برای کار به شرکت شما بیایند و پس از آن قانع‌شان کنید برای شما کار کنند.» پس پیش از آن که شروع به استخدام افراد جدید کنید، چند سؤال مهم از خودتان بپرسید: آیا شرکت شما توانایی راضی کردن بهترین‌ها را دارد؟ آیا تیم مدیران خودتان از این گونه استخدام‌های بهترین ها و آینده‌دار حمایت می‌کند؟ و صادقانه از خودتان بپرسید، اگر خودتان بودید، این شغل را قبول می‌کردید؟ اگر پاسخ هر کدام از این پرسش‌ها منفی است، پیش از استخدام‌های جدید، باید کمی اصلاحات انجام دهید.

۴. برای استخدام بهترین هابه  آگهی‌های شغلی یا روابط شخصی بسنده نکنید

پری به این نکته نیز اشاره می‌کند که اگر فردی خودش دنبال شغل جدید نمی‌گردد، شما نمی‌توانید بفهمید که آن فرد در دسترس هست یا نه. همچنین احتمال اینکه آنها آگهی استخدام شما را ببینند، نیز بسیار کم است. او می‌گوید: «بنابراین برندینگ یعنی همه چیز.»
شما پروفایل برندتان را در دیدگاه خریداران آینده‌نگر چگونه ارتقا می‌دهید؟ پری توصیه می‌کند که «پول‌تان را خرج مقاله‌های خوب در مجله‌های تجاری کنید. اگر شرکت‌تان را در موقعیت پیشتاز قرار دهید، آن افراد پیدایتان می‌کنند. یک صفحه برای شرکت‌تان در لینکدین بسازید و پیشنهادهایتان را در قالب فرصت‌هایی برای کسانی که بهترین گزینه برای کسب‌وکارتان هستند، نمایش دهید.

۵. ارتباطات خود را گسترش دهید

گسترش ارتباطاتبرقراری ارتباطات بهترین راه پیدا کردن افرادی است که شاید هنوز دنبال کار نمی‌گردند، همچنین شبکه‌ی ارتباطی حرفه‌ای شما ممکن است گسترده‌تر از آن باشد که فکر می‌کنید. پری می‌گوید: «هم شما و هم شرکت‌تان، از قبل یک شبکه‌ی بزرگ ارتباطی از افرادی دارید که قطعا به موفقیت شما علاقه‌مند هستند.» این شبکه، وکلا، بانک‌داران، حسابداران، سرمایه‌گذاران خطرپذیر (VC) یا سایر سرمایه‌گذاران، تأمین‌کننده‌ها، مشتریان وفادار و انجمن‌های تجاری صنعت شما را شامل می‌شود.

منبع: آکادمی بال پرواز