نکاتی که استارتاپ ها در مورد طراحی لوگو باید بدانند

نکاتی که استارتاپ ها در مورد طراحی لوگو باید بدانند

طراحی لوگو

برای هر کارآفرینی، همیشه یک لحظه‌ی تعیین‌کننده وجود دارد که در آن، یک ایده به چیزی بیش از ایده تبدیل می‌شود. آن لحظه‌ای که با خود می‌گویید: «انگار واقعا دارد اتفاق می‌افتد». خب حالا فرض کنید این اتفاق افتاد و شما مراحل رشد را به سرعت سپری کردید و برند شما روز به روز بزرگتر شد، الان زمانی است که طراحی لوگو در استارتاپ شما نیاز دارید یک لوگوی مناسب داشته باشید. اما چه لوگویی را باید انتخاب کنید و چگونه؟

در این مقاله با نکاتی کاربردی درباره طراحی لوگو که استارتاپ‌ها باید بدانند، آشنا می‌شوید.

چرا باید لوگو داشته باشیم؟
چرایی وجود لوگو

لوگو، نماد و نشانه‌ی حرفه‌ای بودن است. شاید شما کارتان را از زیرزمین خانه‌ی خود شروع کرده باشید؛ اما داشتن لوگو یعنی اینکه کار شما به‌ طور حرفه‌ای آغاز شده است.

لوگو را می‌توان به سرعت روی یک تکه دستمال یا با یک نرم‌افزار ابتدایی سریع شکل داد. اما برای ساخت لوگو باید فکر و تلاش بیشتری به کار ببندید. چرا که دست آخر شما می‌خواهید به لوگوی‌ خود افتخار کنید. الی وال (Allie Wall) بازاریاب، می‌گوید: «باید پیش از رونمایی از لوگوی‌ خود، حس خوبی به آن داشته‌ باشید. چرا که این لوگو، روی همه چیز از جمله وب‌سایت، محصولات، کارت‌های ویزیت، خبرنامه‌ها، فاکتورها، شبکه‌های اجتماعی و … می‌آید.

اگر لوگو ضعیف باشد، دچار دردسر بزرگی می‌شوید. سعی کنید برای ساختن لوگویی متفاوت وقت بگذارید و ببینید کدام طرح با شما بهتر ارتباط برقرار می‌کند.» لوگوی استارتاپ‌ شما عنصر تعیین کننده‌ی کسب‌و‌کارتان نیست اما به قطع یقین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار‌ است.

حقایقی درباره‌ی طراحی لوگو

شما به عنوان یک کارآفرین، برای موفقیت در طراحی اولین لوگو چه چیزهایی باید بدانید؟ در اینجا به ۵ نکته‌ی کلیدی برای پاسخ به این پرسش اشاره می‌کنیم:

۱. نیازی نیست برای طراحی کلی پول خرج کنید
نیازی نیست برای طراحی لوگو کلی پول خرج کنید

هر جا که می‌روید صحبت از طراحی لوگو برای شرکت‌های بزرگ و کارآفرینان پولدار است. اما اگر بودجه‌ی زیادی نداشته باشید چه؟ بالاخره، بسیاری از استارتاپ‌های نوپا درآمد چندانی ندارند. نگذارید کسی شما را گول بزند! نیاز نیست برای ساختن یک لوگوی خوب، میلیون‌ها تومان خرج کنید. با پول خیلی کم هم می‌توانید لوگویی مناسب داشته باشید. چیزی که فقط کارتان را راه بیندازد و شما را به مرحله‌ی بعدی کارتان ببرد. با جستجو در سایت‌هایی مثل Fiverr، Upwork و ۹۹Designs لوگوهایی خوب و ارزان‌تر از ۱۰۰ دلار پیدا می‌کنید. حتی بعضی از طراحان چندین طرح در اختیارتان می‌گذارند تا آنچه مناسب شماست را از بین آن‌ها انتخاب کنید.

۲. خودتان را محدود نکنید
خودتان را محدود نکنید

از محدود کردن خودتان در انتخاب و طراحی لوگو اجتناب کنید. به یاد داشته باشید که استارتاپ‌ شما یک جریان سیال است. ممکن است هر زمان با جمع‌آوری داده‌ها یا بازخوردهای مختلف از مشتریان مسیر تازه‌ای در پیش بگیرید و لوگوی خود را تغییر دهید.ساختن لوگویی که بیش از اندازه به یکی از محصولاتتان شبیه باشد بسیار خطرناک است. به جای این کار، به چیزی انتزاعی‌تر و انعطاف‌پذیرتر روی بیاورید.

۳. بر این خصوصیات کلیدی متمرکز شوید

بر این خصوصیات کلیدی متمرکز شوید
حتما لازم نیست که اولین لوگوی استارتاپ‌ شما برنده جوایز طراحی شود یا مشتریان را به وجد بیاورد. هم‌چنین لوگوی شما لازم نیست خیلی استثنایی باشد. اگر شما به خصوصیات زیر توجه کنید، لوگوی خوبی خواهید داشت:

  • سادگی: نیازی به یک لوگوی پرجزئیات نیست. به لوگوی برندهای بزرگ مثل فیسبوک، گوگل و تارگت نگاه کنید، طراحی همه‌ی آنها بسیار ساده است.
  • قابل به خاطر سپردن: آیا لوگوی شما قابل تشخیص است یا تمایز دادن آن با سایر برندها دشوار است؟ به خاطر سپردنی بودن لوگو بسیار مهم است؛ زیرا شما می‌خواهید که مشتریان لوگوی شما را ببینند و از طریق لوگو برند شما را به یاد بیاورند.
  • مناسب بودن: در نهایت،‌ آیا لوگوی شما مناسب است؟ لوگوی شما باید به تنهایی بتواند نگرش برند و بنیان کار شما را منتقل کند. اگر هیچ ارتباطی میان لوگو و برند وجود نداشته باشد، آنگاه برای پیشبرد اهداف خود در برندسازی با مشکلات ریشه‌ای و عمیقی روبرو می‌شوید.
    اگر به این سه جنبه توجه ویژه داشته باشید، هیچ خللی در کارتان ایجاد نمی‌شود.

۴. نمونه‌های عالی زیادی برای طراحی لوگو وجود دارد

نمونه‌های عالی زیادی وجود دارد

در طراحی لوگو، شما نباید از سایر برندها به ویژه رقبا کپی‌برداری یا تقلید کنید. اما شما با مطالعه‌ی داستان‌های استارتاپ‌های موفق می‌توانید چیزهای زیادی از آن‌ها بیاموزید.

۵. لوگو آنقدرها هم موضوع جدی و مهمی نیست
لوگو آنقدرها هم موضوع جدی و مهمی نیست

صادقانه باید گفت که طراحی لوگو در استارتاپ نوپا آنقدرها هم کار جدی و مهمی نیست. شاید احساسات حاصل از طراحی یک لوگوی خوب چشم شما را برای پذیرش این موضوع بسته باشد، اما حقیقت دارد. لوگو نه باعث پیشرفت و نه موجب شکست شما می‌شود، بلکه موفقیت و شکست شما در گرو ایده و نحوه‌ی اجرای آن است. شما همیشه می‌توانید لوگوی خود را در مسیر کاری خود با توجه به بازخوردهای حاصل از بازار تغییر دهید.

جیک استوتزمنِ (Jake Stutzman) که یک کارآفرین موفق است، توصیه می‌کند:

«لوگوی خود را با علم بر اینکه آن را تغییر خواهید داد طراحی کنید. به محض اینکه محصول و بازار مناسب را یافتید و آماده‌ی توسعه‌ی کار خود شدید، باید یک برند بسازید که چیزی بیش از ساختن یک لوگو است. لوگو برای انعکاس مفهوم برند طراحی می‌شود. در زمان برندسازی است که برای داشتن یک لوگوی خوب، صرف وقت و سرمایه، ارزش پیدا می‌کند.»

منبع: آکادمی بال پرواز