با مدل های کسب و کار های اینترنتی آشنا شوید

با مدل های کسب و کار های اینترنتی آشنا شوید

مدل های کسب و کار اینترنتی

اینترنت دنیای امروز را دگرگون کرده است و کسب و کار و تجارت نیز از این قائده مستثنی نیست. همه‌ی ما با فروشگاه‌های اینترنتی موفق و بزرگی که به درآمدهایی میلیاردی دست یافته‌اند، آشنایی داریم و شاید خودمان هم بارها از آنها خرید کرده باشیم. امروزه می‌توان با صرف هزینه‌ای نسبتا اندک، کسب و کاری را راه‌اندازی کرد و حتی بدون فروشگاه و محلی فیزیکی، به درآمد قابل توجهی دست یافت، ولی چه روش‌هایی برای تجارت آنلاین وجود دارد و برای انتخاب مدل کسب و کار های اینترنتی با چه گزینه‌هایی روبه‌رو هستیم؟ این پرسشی است که در ادامه به پاسخ آن می‌پردازیم.

مدل کسب و کار شما چیست؟
مدل های کسب و کار اینترنتی

مدل های کسب و کار اینترنتی اصلی موجود عبارت است از:

۱. فروش محصول؛

۲. فروش خدمات؛

۳. فروش محصول اطلاعاتی.

فروش محصول به صورت آنلاین

فروش محصول: احتمالا این نخستین مدلی است که به ذهن هر فرد می‌رسد؛ برای این کار باید محصولی فیزیکی و قابل ارسال تولید کنید و آن را به‌صورت آنلاین به فروش برسانید. برای فروش محصول نیز می‌توانید از فروشگاه اینترنتی خودتان استفاده کنید، آن را در یکی از سایت‌های حراج عرضه کنید یا به‌عنوان فروشنده‌ی شخص ثالث، محصول خود را در بازاری آنلاین (مانند وب‌سایت آمازون که محصولات فروشندگان مختلف را برای فروش عرضه می‌کند)، به فروش برسانید.

مزیت‌های فروش محصولات به‌صورت آنلاین

فروش آنلاین محصولات (در مقایسه با فروش آنها در مکانی فیزیکی)، مزیت‌های فراوانی دارد. نخست اینکه مشتریان می‌توانند محصولات شما را مشاهده و بررسی کنند، بدون اینکه مجبور باشند به فروشگاه شما بیایند (البته اگر فروشگاهی داشته باشید). به علاوه مشتری‌ها می‌توانند تمام گزینه‌های موجود مانند نظرات سایر مشتریان، فهرست مواد تشکیل‌دهنده و دستورالعمل‌ها یا کاربردهای مربوطه را مشاهده کنند. ویدئو و عکس‌هایی از محصول شما در حین استفاده و بخش سؤالات متداول نیز به مشتریان اطلاعاتی می‌دهد که نمی‌توان در فروشگاه‌های آجری و فیزیکی به دست آورد.

اشکالات فروش محصولات به صورت آنلاین

شما باید چیزی را تولید، آن را انبار و سپس ارسال کنید. ممکن است کالاهای فیزیکی خراب شوند و تولید، انبار کردن و ارسال آنها نیز کار وقت‌گیری است. پس از ارسال نیز مشکل کالاهای مرجوعی پیش می‌آید. کنترل موجودی کالاهای فیزیکی، چالش بزرگی است. اگر کالای زیادی تولید کنید و کالاهایتان خراب شود، ضرر می‌کنید. مدل کسب و کار های اینترنتی اگر خیلی کم تولید کنید و موجودی‌تان تمام شود، فروش‌های بالقوه‌تان و شاید مشتری‌های خود را از دست بدهید که برای تأمین کالای خود، به سراغ منبع مورد اطمینان‌تری می‌روند.

فروش خدمات به صورت آنلاین

مدل های کسب و کار اینترنتی - فروش خدمات به صورت آنلاین

فروش خدمات: خدمات را به خوبی می‌توان به صورت آنلاین، خرید و فروش کرد. دو روش اصلی فروش اینترنتی خدمات عبارت است از:

۱. استفاده از وب‌سایت به‌عنوان ابزار فروش: در این روش، کسب و کاری آفلاین، از وب‌سایت خود به‌عنوان ابزاری برای فروش خدماتی استفاده می‌کند که به‌صورت آفلاین ارائه می‌شود. بسیاری از کسب و کارهای آفلاین، از اینترنت به‌عنوان ابزار فروش خدمات خود استفاده می‌کنند.

۲. استفاده از وب‌سایت به‌عنوان ویترین: در این روش، خدمات به صورت اینترنتی به فروش می‌رسند و عرضه می‌شوند. نمونه‌هایی از این خدمات، شامل بازاریابی اینترنتی، خدمات مسافرتی و سرگرمی است. فروش و عرضه‌ی تمام این موارد از طریق سِروِر فروشندگان انجام می‌شود.

مزیت‌های فروش اینترنتی خدمات مدل کسب و کار های اینترنتی

جذب مشتری از طریق وب‌سایتی که به خوبی طراحی و برای آن تبلیغات شده، بسیار کم‌هزینه‌تر از استفاده از روش‌های سنتی و آفلاین است. در این روش، مشتریان اطلاعات زیادی در مورد محصول شما دریافت می‌کنند و مجبور نیستند برای بررسی گزینه‌های موجود به محل شما بیایند. همیشه وب‌سایت‌هایی که به خوبی طراحی شده‌اند و دارای محتوای زیادی هستند، عملکرد بهتری از رقبای ضعیف‌تر دارند.

اشکالات فروش اینترنتی خدمات

در این مدل کسب و کار اینترنتی، سطح بالایی از رقابت وجود دارد، به‌ویژه برای کلمات کلیدی خاص. برای مثال، اگر شما لوله‌کشی در تهران باشید، به سختی می‌توانید در نتایج جست‌وجو برای کلمه‌ی کلیدی «لوله‌کش تهران»، در رتبه‌ی بالایی قرار بگیرید، زیرا با جست‌وجوی این کلمه‌ی کلیدی در گوگل، بیش از صدها هزار نتیجه نمایش داده می‌شود. به همین دلیل، باید به دنبال استفاده از طرح بازاریابی محتوای تهاجمی باشید.

فروش اطلاعات به صورت آنلاین

مدل های کسب و کار اینترنتی - فروش محصولات اطلاعاتی

فروش اطلاعات: معمولا طراحان مرتبط با سبک زندگی و بازاریابان اینترنتی، این مدل کسب و کار را انتخاب می‌کنند. به‌طور معمول، در زمان فروش محصولات یا خدمات، تنگنایی به وجود می‌آید؛ اغلب صاحبان کسب و کار، حداکثر تا میزان محدودی فروش دارند و بدون ایجاد تغییر در کسب و کارشان (از طریق استخدام کارکنان بیشتر، خرید تجهیزات بیشتر و غیره)

فروش اطلاعات را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

۱. فروش اطلاعات قابل دانلود: رایج‌ترین محصول قابل دانلود، کتاب الکترونیک است و در قیمت‌های گوناگونی عرضه می‌شود. سایر محصولات قابل دانلود، شامل فایل‌های صوتی (MP3)، ویدئویی (MP4) و متنی است. معمولا در دوره‌های آموزشی که قیمت‌های بالاتری دارند، ترکیبی از فایل‌های پی‌دی‌اف و صوتی و ویدئویی ارائه می‌شود.

۲. دریافت حق عضویت در وب‌سایت‌ها: برخی وب‌سایت‌ها، خدماتی شامل امکان دسترسی به روزنامه، مجله یا مقالات را ارائه می‌دهند و برخی نیز وب‌سایت‌هایی کامل با فایل‌های ویدئویی و صوتی و انجمن‌هایی تعاملی هستند و برای استفاده از تمام خدمات آنها باید در آن وب‌سایت‌ها عضو شوید. این وب‌سایت‌ها معمولا به صورت ماهانه یا سالانه، مبلغی را به‌عنوان حق عضویت دریافت می‌کنند. گاهی این وب‌سایت‌ها به صورت خودکار، مقدار معینی مطلب و محتوا (مانند درس‌هایی از دوره‌ای آموزشی) را در طول دوره‌ی زمانی معینی به هر یک از اعضای جدید ارائه می‌دهند. هدف از این روشِ «قطره‌ای»، جلوگیری از غرق کردن مشترکان جدید با حجم زیادی از محتوا و وادار کردن آنها به پرداخت حق عضویت برای دوره‌ی زمانی طولانی‌تری است.

منبع : آکادمی بال پرواز