موفقیت استارتاپ هایی که حیرت زده شده اند
برای راه انداختن کسبوکاری که سرپا بماند به چیزی بیش از یک ایدهی خوب نیاز دارید. در این مقاله با هم درسهایی را مرور میکنیم که میتوانیم از استارتاپهای مطرح دنیا یاد بگیریم. مسیر موفقیت استارتاپ همیشه قابل پیشبینی نیست، چرا که تنها ۳۰ درصد از استارتاپهای نوپا در نهایت قادر به جذب منابع مالی افزوده خواهند بود.
بررسی داستان استارتاپهای بسیار موفق، برای فهمیدن دلیل شکوفایی برخی از آنها، درحالی که سایر استارتاپها راکد هستند یا شکست میخورند، کار مفیدی بهنظر میرسد. این داستانها دورنمایی منحصر به فرد از بودن در یک موقعیت واقعی و انجام دادن یک کار واقعی، و همچنین بینشی گرانبها برای استارتاپهای نوپا فراهم میکنند. در ادامه داستان ۱۰ استارتاپ فوقالعاده موفق را مرور میکنیم و از هر کدام از آنها یک درس باارزش میآموزیم.
۱. کالتورا (Kaltura)
درس: چند بازارِ هدف مناسب را پوشش دهید
کالتورا یک پلتفرم منبع بازِ ویدیو، برای مدیریت، انتشار و پخش محتوای ویدیویی است. این پلتفرم با موفقیت توانسته چند گروه مختلف (سازمانهای تجاری، آموزشی، و رسانهای) را به عنوان گروه هدفِ خود شناسایی کند و پاسخگوی نیازهای آنها باشد. کالتورا برای هر یک از گروههای هدف خصوصیتها و عملکردی اختصاصی را در خدمات خود لحاظ کرده است. ۳۰۰،۰۰۰ سازمان تجاری، آموزشی و رسانهای از خدمات کالتورا استفاده میکنند، از جمله گروپان (Groupon)، بانک امریکا (Bank of America)، اچبیاو (HBO)، و هاروارد (Harvard). اخیرا این استارتاپ ۲۵ میلیون دلار سرمایه جمعآوری کرده است. موفقیت استارتاپ کالتورا اهمیتِ داشتنِ چند گروه مختلف هدف را نشان میدهد.
۲. پاندورا (Pandora)
درس: امکان شخصیسازی را فراهم کنید
پاندورا یک سرویس پیشنهاد موسیقی بر مبنای علایق انحصاری کاربر است که بر اساس سلیقهی موسیقی هر فرد، ایستگاه پخش موسیقی متناسب با او را برایش فراهم میکند. پاندورا برای ارائهی پیشنهاد اختصاصی خود از بازخوردهای فرد دربارهی آهنگها و هنرمندان کمک میگیرد. با فراهم آوردن تجربهی شنیدن موسیقیِ شخصیسازی شده، افراد از گوش دادن به موسیقی خاص خودشان لذت می برند و احساس میکنند مهم هستند و مهمتر اینکه به این برندِ خاص وفادار میشوند. انتظار میرود پاندورا با فروش ۱۰ میلیون سهم، حدود ۲۳۱ میلیون دلار منابع مالی جمعآوری کند.
۳. تابولا (Taboola)
درس: کنترل را به دست مصرفکنندهی نهایی بسپارید
تابولا با درآمد تخمینی سالیانه ۱۰۰ میلیون دلار (محاسبه شده بر مبنای عملکرد فعلیاش)، با داشتن تنها ۱۲۰ کارمند، یکی از بالاترین نسبتهای سود به تعداد کارمند را در جهان داراست. تابولا یک پلتفرم اکتشاف محتوا است که بر اساس محتوایی که فرد در حال مشاهدهی آن است ویدیو یا سایر محتوایی را که فرد احتمالا به آنها علاقه خواهد داشت به او پیشنهاد میدهد. در حالی که تابولا تنها پلتفرم ارائهدهندهی پیشنهاد محتوا نیست، با قرار دادن کنترل در دستان کاربر نهایی، نگاهی رو به جلو برای مردمسالارانه کردن محتوای پیشنهادی داشته و به این دلیل یک قدم از همتایانش جلو است.
۴. وُکسی (Voxy)
درس: سعی نکنید یک دفعه خدماتی بیش از حد ارائه دهید
وُکسی یک اپلیکیشن موبایل است که به اسپانیاییزبانها کمک میکند انگلیسی را از طریق درسهایی شبیه به تجربیات واقعی زندگی، مختصر و به طور روزانه بیاموزند. با اینکه وُکسی به دلیل در اختیار داشتن تکنولوژیهایی که مالکیت آن را در اختیار داشت قادر بود خدمات خود را برای سایر زبان ها نیز ارائه دهد، اما تصمیم گرفت بر آموزش انگلیسی به اسپانیاییزبانها متمرکز باقی بماند. با این تمرکز وُکسی توانست حضور قدرتمندی در بازار داشته باشد. در حال حاضر بیش از ۳ میلیون نفر از خدمات این اپلیکیشن استفاده می کنند و وکسی توانسته است ۱۵ میلیون دلار سرمایه جمعآوری کند.
۵. گِت (Gett)
درس: جهانی شوید اما برای هر بازار اختصاصی عمل کنید
گِت یک اپلیکیشن موبایل برای سفارش تاکسی یا اتومبیل تشریفاتی در ۲۰ شهر مختلف از جمله نیویورک، لندن، منچستر، مسکو و سنپترزبورگ است. گت پس از پایهگذاری و کسب موفقیتهای قابلتوجه، خدمات خود را به اروپا و امریکا گسترش داد. هم اکنون بیش از ۱ میلیون نفر و حدود ۱،۵۰۰ مشتری تجاری از جمله گوگل از خدمات گت استفاده میکنند که دلیل عمدهی این تعداد از مشتریان گسترش گت در سطح جهانی است. گت نحوهی رفتوآمد مردم را در شهرها متحول کرده است و از همین راه توانسته حدود ۴۲ میلیون دلار سرمایه جمع کند.
منبع: آکادمی بال پرواز