چگونه می توان یک برندینگ فوق العاده داشته باشیم

چگونه می توان یک برندینگ فوق العاده داشته باشیم

۸ نکته که کمک می‌کند صاحب یک برند فوق‌العاده شوید

۱. مردم چه حسی به برند شما دارند؟

شما حتی اگر راستگوترین بقّال دنیا باشید، باز هم نمی‌توانید قبول کنید ماست‌تان ترش است! آقای پل‌سی‌برانسون، رئیس یک شرکت بسیار موفق هم همین‌طور فکر می کند: «مهم نیست شما در مورد برند شخصی‌تان چه فکری می‌کنید. مهم میزان جذابیت این برند در نگاه مردم است. در نتیجه اولین قدم در ساخت و طراحی و پیشرفت برند شما، نظر مردم درباره‌ی آن است.»
برندینگ خود را در گوگل جست‌و‌جو کنید، به نظر آقای برانسون، این روش خوبی برای ارزیابی است. به کمک یک گروه متمر‌کز از دوستان نزدیکتان این موضوع را بررسی کنید و یا از یک مشاور در زمینه‌ی مرتبط بخواهید به کمک روش «تحلیل ۳۶۰ درجه» (ارزیابی از چند منبع) موضوع را روشن کند. این روش، روشی بسیار مفید و قابل اتکا است.

۲. یک وبسایت برای برندتان داشته باشید

جف بویاس، وبلاگ‌نویس، نویسنده، نظریه‌پرداز فضاهای دیجیتال و سخنران توصیه می‌کند: «حتما یک وبلاگ یا وبسایت در فضای مجازی برای خودتان داشته‌باشید. برای ارتقای محتوای آن تلاش کرده و به کمک این فضا با مخاطبانتان تعامل کنید. حتی می‌توانید با عضویت در لینکدین، فیس بوک، توئیتر، پینترست یا اینستاگرام، با آنها در ارتباط باشید و با استفاده از این شبکه‌های اجتماعی صدای برندتان را بلندتر به گوش مردم برسانید!»
«مهم‌ترین نکته این است که نباید ایده­‌آلیست باشید! فقط از جایی شروع کنید.»

یک برند خوب باید:
معتبر باشد.
منحصر‌به‌فرد باشد.
طراحی به‌یاد­ماندنی داشته‌ باشد.
شعاری متفاوت خلق کند که هدف شما و کاری که می­‌خواهید انجام دهید را نشان دهد.
مشتریان‌تان را ترغیب کند.
چیزی که نباید فراموش کنید تاثیر زیاد عواملی مثل بازاریابی محتوایی (یعنی تولید محتوا مطابق با سلیقه‌ و نیاز مشتریان)، حضور به عنوان نویسنده‌ی مهمان در سایر وبلاگ‌ها و شبکه‌سازی در فضای مجازی است.

۳. حواستان باشد هر کاری می‌کنید قسمتی از برند شماست!

برند شخصی شما قسمت بزرگی از همه‌ی قسمت‌های زندگی شماست. این موضوع حتی باید در لباس پوشیدن و همه‌ی فعالیت‌های مشترک با دوستان و همکارانتان خودش را نشان بدهد.
محتوای فضای مجازی یکی از چیزهای دیگری است که باید آینه‌ی تمام و کمال برندتان باشد، مثلا اگر برند شخصی من حاکی از همراهی با کارآفرین‌ها است، در رویدادهای مختلف فضای مجازی هم حرف‌ها و رفتارهای من باید همان کسی را به نمایش بگذارد که ادعا می‌کنم. خلاصه اینکه اگر تلاش کنید کسی باشید که واقعا نیستید، ماه پشت ابر نمی‌ماند و بالاخره معلوم می­‌شود.

۴. ثابت‌قدم باشید

به حافظه‌تان رجوع کنید و ببنید در جایگاه یک مشتری، خودتان به کدام برندها وفادارتر بوده‌اید؟ احتمالا آن­ها آنقدر قابل‌اعتماد بوده‌اند که توانسته‌اند برندینگ توجه شما را جلب کنند. برای مثال زاپوس (Zappos) یک مرکز فروش آنلاین کفش و لباس است و همه آن را به خدمات‌رسانی عالی در تحویل کالا می‌شناسند و یا با شنیدن نام برند دراپ‌باکس (Dropbox)، همه لوگوی جعبه‌ی آبی رنگ مشهور را به یاد می‌آورند.
هنا فایشمن رئیس بازاریابی سایت مشهور هاب‌اسپات معتقد است: «همه‌ی ارتباطات و تلاش‌های یک برند خوب در زمینه‌ی بازاریابی و فروش باید نماینده‌ی کامل آن برند باشند.»

۵. تلاش نکنید همه‌ی مشتریان را راضی کنید

سال‌ها پیش دوستم جاناتان‌لانگ از شرکت بازاریابی Market Domination Media حرف خوبی در یک همایش به من گفت: «هیچ‌وقت نمی‌توانی همه‌ی مشتریان را راضی کنی پس برای راضی کردن همه­‌ی آن­ها تلاش نکن فقط سعی کن بهترین برند ممکن برای گروه خاصی از مشتریانت باشی…» و من امروز به عنوان فردی که خودش صاحب کسب‌‌و‌کار است می‌دانم که نمی‌توانم همه کار انجام دهم. چنین چیزی حتی قابل انجام هم نیست.
هیچ‌وقت از این که خودتان باشید نترسید حتی اگر این کار نیازمند گفتن حرف‌هایی باشد که هیچ‌کسِ دیگر نگوید. همیشه به یاد داشته باشید، شما آنجا نیستید که همه را راضی کنید، هدف اصلی شما رشد برند خودتان و پیشرفت در این کار است و این موضوع مستلزم راضی‌ نگه‌ داشتن همه‌ی مشتریان نیست.

۶. هر روز معتبرتر شوید

یادتان باشد هر کاری که شما می‌کنید باید بر اعتبار برندتان افزوده‌ شود. همه‌ی صاحبان برندهای برتر که اپل نیستند. برندهای غیرمشهورتری مثل آیکیا (IKEA) هم از آنجایی که هر روز بیشتر به چشم می‌آیند، موفق‌اند.
برای معتبر­ شدن می­‌توانید از خودتان چند سوال بپرسید:
چه چیزی کمک می‌کند محصول، خدمات و شرکت شما از سایر رقبا بهتر باشد؟
فرق تسهیلاتی که شما برای مشتری تولید می‌کنید با کاری که بقیه‌ی رقبا انجام می‌دهند، دقیقا چیست؟
منافعی که با استفاده از برند شما نصیب مشتری می­‌شود چطور می‌­تواند او را به استفاده‌­ی بیشتر از برند شما مایل کند؟
آیا چیزی که شما تولید می‌کنید دقیقا ارزش هزینه‌­ای که در ­برابرش از مشتریان می­‌گیرید را دارد؟
آیا شیوه­‌ی بازاریابی شما با نوع برند­تان هماهنگ است؟

۷. برندینگ بسیار معتبر مرتبط باشید

رئیس اجرایی و موسس گروه بازاریابی زِن (Zen) می‌­گوید: «همان‌طور که دوستان ما نشان‌دهنده‌ی شخصیت ما هستند، برندهایی هم که با برند ما مرتبط باشند باعث قدرت و یا ضعف برند ما می‌شوند. بنابراین برندهایی را برای دوستی و همکاری انتخاب کنید که باعث می‌شوند برند شما معتبر­تر به چشم آید.»

منبع: آکادمی بال پرواز