برای نوشتن یک طرح کسب و کار باید به چه نکاتی دقت کنیم!

برای نوشتن یک طرح کسب و کار باید به چه نکاتی دقت کنیم!

 ۷ گام برای نوشتن یک طرح کسب‌وکار عالی

نوشتن طرح کسب و کار شرح مکتوبی از آینده‌ی کسب‌وکارتان و در واقع سندی است که می‌گوید شما چه کاری قرار است انجام بدهید و این کار را چگونه انجام خواهید داد. حتی اگر تنها پاراگراف کوتاهی روی یک تکه‌ی کاغذ درباره‌ی استراتژی‌های کسب‌وکارتان بنویسید، در واقع شما یک طرح کسب‌ و کار یا دست‌ِ کم اصل و چکیده‌ی آن را نوشته‌اید. نوشتن طرح کسب‌ و کار ذاتا استراتژیک است. به این معنا که شما امروز اینجا هستید با منابع و توانایی‌هایی مشخص، و زمانی در آینده (معمولا یک دوره‌ی ۳ تا ۵ ساله) قرار است جای دیگری باشید با منابع و توانایی‌هایی متفاوت به اضافه‌ی سود‌آوری‌های بیشتر و دارایی‌های کلان‌تر. یعنی، نوشتن طرح کسب‌ و کار نماینده‌ی مسیر شما از اینجا به آنجاست.

نوشتن طرح کسب‌ و کار

وب‌سایتِ «اِس.بی.اِی.» (SBA.gov) پیشنهاد می‌کند که نوشتن طرح کسب‌ و کار شامل موارد زیر است:

  • خلاصه‌ی اجرایی: یک نمای کلی از کسب‌وکارتان است
  • شرح شرکت: شرح می‌دهد که چه کارهایی انجام می‌دهید.
  • تحلیل بازار: پژوهشی است پیرامون صنعت، بازار و رقبای‌تان.
  • خدمت یا محصول: خدمات یا محصولاتی است که ارائه می‌دهید.
  • بازاریابی و فروش: چگونگی بازاریابی برای کسب‌وکارتان و استراتژی‌های فروش را نشان می‌دهد.
  • درخواست بودجه: مقدار سرمایه‌ای است که برای ۳ تا ۵ سال آینده نیاز دارید.
  • طرح‌های مالی: اطلاعات منابعی مانند ترازنامه‌هاست.
  • پیوست: بخشی اختیاری است که شامل رزومه‌ها و مجوز‌ها می‌شود.

با این حال، شروع این کار ممکن است دشوار باشد. بنابراین، در ادامه ۵ گام اصلی برای نوشتن طرح کسب‌ و کار را مطرح می‌کنیم.

۱. باید تحقیق کنید و تحقیق کنید.

قبل از نوشتن طرح کسب و کار به خوبی تحقیق و بررسی کنید

«بیل پیراگلیا» یک مدیر ارشد مالی و مدیر عامل بازنشسته، می‌نویسد: «درباره‌ی محصول، بازار و تخصص هدف‌تان تحقیق و تحلیل کنید. دو برابر زمانی را که می‌خواهید به نوشتن طرح کسب‌ و کار خود اختصاص بدهید، صرف تحقیق، ارزیابی و اندیشیدن درباره‌ی کارتان بکنید. برای نوشتن طرح کسب و کار، شما باید شناخت کامل و دقیقی از شرکت‌تان، محصول‌تان، رقبای‌تان و همچنین بازار داشته باشید.»

۲. هدف طرح‌تان را مشخص کنید

هدف از نوشتن طرح کسب و کار را مشخص کنید

یک طرح کسب‌وکار، همان‌طور که وب‌سایتِ «کارآفرین» (Entrepreneur) تعریف کرده است، «یک سندِ مکتوب است که طبیعتِ کسب‌وکار، استراتژی فروش و بازاریابی و پیش‌زمینه‌ی مالی را شرح می‌دهد و نیز شامل یک اظهارنامه‌ی سود و زیانِ پیش‌بینی‌شده است.» هرچند، نوشتن طرح کسب‌ و کار شما می‌تواند چندین هدف مختلف را برآورده کند. همان‌طور که وب‌سایتِ «کارآفرین» اشاره می‌کند، طرح کسب‌ و کار همچنین «یک نقشه‌ی راه است که جهت‌یابی‌ها را ارائه می‌دهد تا کسب‌وکارتان بتواند برای آینده برنامه‌ریزی داشته باشد و از مسائل و مشکلات مسیر پیشگیری کند.»

۳. برای شرکت‌تان یک پروفایل بسازید
پروفایل شرکت را در نوشتن طرح کسب و کار مدنظر قرار دهید

پروفایل شرکت شما باید شامل تاریخچه‌ی سازمان‌، محصولات یا خدمات، بازار هدف و مخاطبان، منابع‌، و روش‌های شما برای حل مسئله و مواردی باشد که کسب‌وکار شما را ویژه و منحصر به فرد می‌کند. پروفایل‌ شرکت اغلب در وب‌سایت رسمی شرکت یافت می‌شود و برای جذب مشتری و استعداد‌های ممکن به کار می‌رود. ولی البته، پروفایل شما برای توصیف شرکت‌تان در نوشتن طرح کسب‌ و کار نیز به کار می‌رود. این نه‌تنها یک جزء اساسی از طرح کسب‌ و کار شما، بلکه یکی از اولین بخش‌های طرح است که نوشته می‌شود.

مرتب بودن پروفایل‌تان انجام این گام را بسیار ساده‌تر می‌کند.

۴. همه‌ی جنبه‌های کسب‌وکارتان را در نطر بگیرید

مستندسازی در مذاکره برای نوشتن طرح و کسب و کار

سرمایه‌گذاران می‌خواهند مطمئن شوند که نوشتن طرح کسب‌ و کار شما برای‌شان پول‌ساز خواهد بود. به دلیل این انتظار، آنها دوست دارند که همه‌چیز را درباره‌ی کسب‌وکارتان بدانند. برای کمک به این روند، همه‌چیز را از هزینه‌ها و گردش مالی گرفته تا طرح‌های صنعتی، مستندسازی کنید. همچنین جزئیاتِ به ظاهر کوچک مانند استراتژی موقعیت و موافقت‌نامه‌های صدرو مجوز را نیز فراموش نکنید.

۵. یک طرح بازاریابی راهبردی پیاده سازی کنید
بازاریابی یکی از بخش‌های مهم در نوشتن طرح کسب و کار است

یک طرح کسب‌ و کار عالی همواره شامل طرح بازاریابی راهبردی و جسورانه‌ای نیز هست. این طرح عموما اهداف بازاریابی موفقیت‌آمیز مانند موارد زیر را شامل می‌شود:

  • معرفی محصولات جدید
  • گسترش یا بازیابی بازار برای محصولات موجود
  • ورود به قلمروهای جدید برای شرکت
  • ارائه‌ی همزمان چند خدمت یا محصول با هم
  • تنظیم قراردادهای بلندمدت با مشتری‌های مطلوب
  • افزایش قیمت‌ها بدون ایجاد اختلال در آمارهای فروش
  • اصلاح و بهینه سازی یک محصول
  • داشتن یک استراتژی برای بازاریابی محتوا
  • بهبود ساخت و تحویل محصول
  • منبع: آکادمی بال پرواز