با ویژگی شرکت های دانش بنیان آشنا شوید

با ویژگی شرکت های دانش بنیان آشنا شوید

شرکت های دانش بنیان

با پیشرفت علم و تکنولو‌ژی، منابع و نیروی فیزیکی ارزش کمتری پیدا کرده و روز به روز بر اهمیت و ارزش دانش و آگاهی افزوده می‌شود. در این میان، شرکت‌هایی موفق‌تر خواهند بود که بتوانند بهترین استفاده را از اطلاعات و دانش به دست آمده از آن ببرند، زیرا موج بعدی رشد اقتصادی، از شرکت های دانش بنیان خواهد آمد. ولی این شرکت ها چه ویژگی‌هایی دارند و چه محصولات و خدماتی را ارائه می‌دهند؟ این همان پرسشی است که در این مقاله به آن پاسخ می‌دهیم.

شرکت های دانش بنیان

لاستیک اتومبیلی که در مورد فشار هوا به راننده هشدار می‌دهد و لباسی که در واکنش به تغییر دمای هوا، گرم یا سرد می‌شود، نسخه‌های اولیه‌ی محصولات دانش‌بنیان یا هوشمندی هستند که هم‌اکنون در بازار وجود دارند. پوشک بچه‌ای که در صورت خیس شدن، تغییرِ رنگ می‌دهد و راکت تنیسی که در محل برخورد با توپ، می‌درخشد نیز، می‌توانند نسخه‌های هوشمندی از سایر محصولات رایج باشند. این محصولات، هوشمند هستند زیرا اطلاعات را فیلتر و تفسیر می‌کنند و به کاربر امکان می‌دهند تا به شکل مؤثرتری عمل کند.

داده، اطلاعات، دانش

شرکت های دانش بنیان - از داده تا اطلاعات تا دانش

فناوریِ در حالِ تغییر، در حال برانگیختن موج بعدی رشد اقتصادی است. ما باید برای بهره بردن از این رشد، از فناوری‌های جدید استفاده کنیم و علاوه بر آن، تفکر جدیدی نیز داشته باشیم. اولین و مهم‌ترین توانایی ما، توانایی درک انتقال از داده به اطلاعات و از اطلاعات به دانش در اقتصاد است.

داده‌ها اجزای سازنده‌ی اساسی اقتصاد اطلاعات و تجارت دانش‌بنیان هستند. همانطور که رابرت لاکی (Robert Lucky) (یکی از مدیران سابق شرکت آزمایشگاه‌های بل AT&T) می‌گوید، داده‌ها «لجن درهم و برهم» عصر اطلاعات هستند. در نخستین سال‌های این اقتصاد، بر داده‌هایی تمرکز داشتیم که به ۴ شکلِ خاصِ ارقام، کلمات، صداها و تصاویر به ما می‌رسیدند. آنچه با آن داده‌ها انجام می‌دادیم (چگونه آنها را پردازش، ذخیره یا دستکاری می‌کردیم) ارزش آنها را تعیین می‌کرد. اطلاعات، داده‌هایی هستند که به صورت الگوهایی معنادار، مرتب شده‌اند.

۳ عنصر شرکت های دانش بنیان

ما در اینجا ۳ ویژگی شرکت های دانش بنیان را شناسایی کرده‌ایم. اگرچه این ویژگی‌ها به هم مرتبط و وابسته هستند، ولی لزوما همه‌ی آنها، در هیچ‌یک از محصولات یا خدمات هوشمند، با هم یافت نمی‌شوند. ولی این عناصر دستورالعمل‌هایی ارائه می‌دهند که نشان می‌دهد چگونه یک شرکت بالغ می‌تواند با ارتقای محصولات و خدمات خود و با استفاده‌ی مولد از اطلاعات، به یک شرکت دانش‌بنیان مبدل می‌شود.

۱. هر چه بیشتر از محصولات دانش‌بنیان استفاده کنید، هوشمندتر می‌شوند

اگر مسافری در هتل ریتزکارلتون در بوستون، ۶ بالش ضدحساسیت درخواست کند، با سیستم دانش‌بنیان این هتل، او هر زمان که وارد یک هتل ریتزکارلتون در هر کجای جهان شود، این بالش‌های ضدحساسیت در اختیار او قرار داده می‌شوند.

کارت‌های اعتباری - شرکت های دانش بنیان

هتل‌های زنجیره‌ای ریتز کارلتون در حال نصب سیستم دانش‌بنیانی هستند که ترجیح‌ها و نیازهای مشتریان را ردگیری کرده و به طور خودکار، اطلاعات به‌دست‌ آمده را در سراسر جهان، انتقال می‌دهد. برای نمونه، اگر یک مشتری در بوستون، ۶ بالش ضدحساسیت درخواست کند، دفعه‌ی بعد که به یک هتل ریتز کارلتون در بوستون، هاوایی، هُنگ‌کُنگ یا هر جای دیگری در دنیا برود، همین بالش‌ها را در اتاق خود مشاهده خواهد کرد. در اینجا سیستم، اطلاعات بیشتری در مورد این مشتری کسب کرده و می‌تواند از این اطلاعات جدید استفاده‌ای مؤثر ببرد.

۲. هر چه بیشتر از محصولات دانش‌بنیان استفاده کنید، باهوش‌تر می‌شوید

شرکت های دانش بنیان - هر چه بیشتر از محصولات دانش بنیان استفاده کنید، باهوش‌تر می‌شوید

بعضی محصولات و خدمات دانش‌بنیان، علاوه بر آنکه خودشان باهوش‌تر می‌شوند، کاربران‌شان را نیز قادر می‌سازند تا چیزهای جدیدی یادبگیرند. برای نمونه، سیستم تعمیر و نگهداری کامپیوتری جنرال موتورز، به نام کَمز (CAMS) را در نظر بگیرید. کمز که به عنوان یک مربی برای مکانیک‌های تازه‌کار طراحی شده تا در تشخیص مشکل و تعمیر اتومبیل‌ها به آنها کمک کند، به سیستمی پیچیده‌تر تکامل یافته که به مکانیک‌های متخصص کمک می‌کند تا مهارت‌های‌شان را افزایش دهند. اکنون هر مکانیکی می‌تواند از تخصص‌های تمام مکانیک‌های موجود در سیستم، بهره ببرد.

۳. محصولات و خدمات دانش‌بنیان با شرایط در حالِ تغییر، سازگار می‌شوند

تایر هوشمند - شرکت های دانش بنیان

یک محصول ثابت و بدون تغییر، به اندازه‌ی محصولی که شرایط جدید را ارزیابی کرده و بر همین اساس، خود را اصلاح می‌کند، ارزشمند نیست. مدتهاست که با یخچال‌هایی که «می‌دانند» چه زمانی باید یخ خود را آب کنند، آشنایی داریم. ترموستات خانگی ساده‌ای که دمای اتاق را حس کرده و نشان می‌دهد که خانه باید گرم یا سرد شود نیز محصول هوشمند دیگری در دوران پیش از رایانه است. وقتی دانش به صورت یک محصول ملموس درمی‌آید، حتی می‌تواند در سطح اتمی یا مولکولی نیز ساخته شود، مانند مواد شیمیایی‌ای که به صورتی طراحی شده‌اند که وقتی به مرحله‌ای سمی یا خطرناک می‌رسند، تجزیه می‌شوند.

منبع: آکادمی بال پرواز